لوگو گچبری مجتبی پارسایی

09121671980

گچبری مجتبی پارسایی برترین طراح و مجری گچبری در ایران

گچبری سنتی چیست؟قیمت گچبری سنتی

خانه >> مقالات >> گچبری سنتی چیست؟قیمت گچبری سنتی

گچبری سنتی

فهرست مطالب

گچ بری سنتی

یکی از پدیده های هنری در معماری اسلامی بی همتای ایران، هنر گچبری سنتی  است که در بقایای ارزشمند تاریخی نمونه های بسیاری از این هنر اصیل و زیبا به چشم می خورد،گروه گچبری مجتبی پارسایی گروهی متشکل از استادان بنام گچبر ایران این هنر زیبا را از مرحله طراحی تا اجرا برای شما هنردوستان گرامی به ارمغان می آورد.

مشاوره و بازدید رایگان در کنار شرایط پرداخت متنوع با در نظر گرفتن شرایط کارفرما از مهمترین ویژگی های این مجموعه محسوب می شود. از طرفی شما می توانید پیش از شروع کار، پروژه های این مجموعه که در حال اجرا هستند را بازدید نمایید. با این کار می توانید نسبت به روند پروژه و تخصص مجریان پروژه خود مطمئن شوید.

 

برای ارتباط با ما با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

 

هنر گچبری ایرانی اسلامی از چنان جاذبه ای برخوردار است که قطعه هایی از آن در موزه لوور پاریس و موزه ملی ایران نگهداری می شوند .

به عنوان نمونه گچبری، چفت گیری و ابزار زنی طاقچه بسیار ارزشمند هنری از کاخ بیشاپور از سده سوم میلادی در موزه لوور پاریس و قطعاتی از آثار دوره ساسانی نیز در موزه ملی ایران نگهداری می شوند .

هنر گچبری که تاریخی به قدمت اسلام و حتی پیش از آن را شامل می شود، سیر تاریخی مشخصی را طی کرده تا به امروز رسیده است.

 

سیر تاریح گچبری در ایران

 

گچبری در دوره سلجوقی

هنر گچبری در انواع خط کوفی همراه با نقوش اسلیمی خرطوم فیلی روند تحول این هنر در دوره سلجوقی بوده است. به طور کلی هنر گچبری در دوره سلجوقی مورد توجه در نماسازی های داخل بوده است. از میان آثار این دوره می توان به گچبری های مسجد اردستان با خط بسیار زیبای کوفی مزهر و به ویژه گنبد علویان در همدان اشاره کرد .

 

گچبری در دوره ایلخانی

در این دوره روند هنر گچبری به سرحد کمال مطلوب رسید . به وجود آمدن محرابهای گسترده با انواع خطهای کوفی و خطهای سلطانی، دیوانی، رقعی و به کارگیری انواع گره های هندسی با نقوش اسلیمی توماری و اسلیمی ماری در لابلای کتیبه و اسپرهای خط با گل و برگهای پهن گود و برجسته عظمت و شگرفی بسیاری در آثار ایران و هنر گچبری در آن به وجود آورد .

 

مطالب مرتبط :گچبری محراب

 

گچبری در دوره تیموری

این دوره عصر به وجود آمدن رسمی بندی و کاربندی هایی از قالبهای گچی ارزشمند و به تحول رسیدن هنر گچبری از نقوش مختلف، به ویژه اسلیمی و انواع خطهای گوناگون است .

به طور کلی در هنر گچبری این دوره از هنرهای دیگر چون هفت قلم خط از انواع کوفی چون کوفی پیرآموز ، کوفی مشجر، کوفی گره دار، کوفی مشبک نهایت استفاده شده است. همچنین خطهای ( محقق، نسخ، ثلث، رقاع، تعلیق، و نستعلیق) با هنر آفرینیهای فراوان و در مواردی از شاخه های این خط ها بخصوص خط معقلی در هنر گچبری آثار ایران بهره فراوان گرفته شده است.

از آثار فراوان این دوره می توان به مقرنس بندیهای گچی ارزشمند سر در مسجد میدان کاشان و خط های چشم نواز گچبری بقعه شیخ احمد جام در تربت جام و بقعه سید رکن الدین در یزد اشاره داشت.

 

گچبری در دوره صفویه

این دوره هنر گچبری وارد روشهای خاص شده است. به طوری که زیباترین مقرنس بندی های گچی با عناصر گوناگون به ویژه مقرنس بندی های طاس و نیم طاس همراه با نقوش گل و گیاه با انواع تیغه های گچی دالبری زینت بخش کاخ های شاهی گردیده است.

پدیده های ارزشمند مقرنس قطار و کاربندی ها و یزدی بندی های گچی بسیار شگرف کاخ هشت بهشت و سردر بازار قیصریه در اصفهان به ویژه دالبرهای تیغه منقوش از ظروف مختلف چون تنگ و سبو مقرنس بندی های طاسه دار گچی در تالارهای شاه نشین و موسیقی کاخ عالی قاپو و خط گچبری ثلث بسیار ارزشمند در صفه درویش مسجد جامع اصفهان از جمله آثار مربوط به این دوره هستند.

 

گچبری در دوره زندیه

هنر آفرینی های فراوان و ارزشمند از گچبری، مقرنس بندی گچی، ترنج اندازی همراه با گل و گیاه و نقوش بدیع در آثار شهرهایی چون شیراز و بخصوص در عمارت کلاه فرنگی، مقبره اولیه خان زند (وکیل الرعایا) که امروز موزه پارس می باشد به وجود آمد.

 

گچبری در دوره قاجار

در دوره قاجاری هنر گچبری رونق فوق العاده ای به خود گرفت، به علت مسافرت پادشاهان قاجار به فرنگ از هنر گچبری اروپا تقلیدهایی در کاخهای شاهی به ویژه سر ستون سازیها، گلویی سازیها و سقف سازیها در کاخهایی چون گلستان و عشرت آباد و پاره ای دیگر پیروی شد. اما به طور قاطع می توان گفت که این تقلیدها هرگز نتوانست جای هنر و نقوش بسیار هنرمندانه و اصیل ایرانی، بخصوص نقشهای اسلیمی و ختایی و گل و گیاه که نشأت گرفته از سرپنجه با ذوق هنرمندان ایران زمین می باشد را در گچبری بناهای ایران زمین بگیرد.

 

از میان آثار به جا مانده از این دوران می توان به کتیبه های گچبری خط کم نظیر مسجد حیدریه قزوین، خانقاه و بقعه بایزید بسطامی در بسطام در مقیاس گسترده و وسیع ، محراب ارزشمند پیر بکران در جنوب اصفهان و نوعی بی همتا از این هنر ارزشمند را در محراب بسیار جالب و منحصر به فرد اولجایتو در مسجد جامع اصفهان که به جرئت می توان این پدیده بزرگ و عظیم هنر گچبری را شاخص ترین و با ارزشترین نوع گچبری در معماری جهان و به ویژه جهان اسلام دانست نام برد.

 

از میان آثار فراوان گچبری این دوره می توان به گچبری جالب کاخ ارم و نارنجستان قوام در شیراز و مقرنس بندی های آونگ گچی همراه با گچبری های خانه طباطبائی و خانه بروجردیهای کاشان همراه با نوآوریهای شگرف در بناهای یادشده و بسیاری از بناها و آثار دیگر ایران یاد کرد.

مطالب مرتبط :گچبری دیوار

انواع گچبری سنتی

گچ بری معرق

نمونه ی این کار در مشهد اردهال کاشان ومحراب مسجد میدان ساوه یافت میشود.روش گچبری معرق مثل کاشی کاری معرق است.ابتدا ملات گچ رنگی را قبل از انکه خودش را بگیرد به شکل دلخواه میبریدند و قطعات بریده شده را در کنار هم قرار میدادند و ملات گچ را در پشت آن میریختند تا تمام زمینه ی کار یکدست شود و درآخر تکه ی بدست آمده را با دوغ آب در آن محل میچسباندند.


گچ بری با نقش برجسته


در این شیوه ابتدا سطح کار گچکاری می شود به این ترتیب زمینه با گچ اندود شده و نقش سفارشی روی گچ ایجاد می شود. نقش برجسته برای نقوش گل و بته و نقوش هندسی انتخاب خوبی است و برجستگی لازم را ایجاد می کند.

مطالب مرتبط : گچبری سقف

 

گچبری هشته(بیرون آمده_برهشته)

نمونه های این نوع گچبری را میتوان در دوره رازی و آذری دید مثل بنای دوازده امام یزد یا محراب الجایتو مسجد جامع اصفهان و محراب مسجد گلپایگان که گچ بری های نفیسی دارند
سابقه ی تاریخی گچ بری برهشته بیشتر به پیش از اسلام برمیگردد و همانطور که از اسم این روش پیداست برجستگی این نوع گچبری نسبت به زمینه زیاد است به شکلی که قسمت های گچبری شده بیرون آمده است.  

 

گچبری زبره


از لحاظ برجستگی، گچبری زبره را می توان بین گچبری نقش برجسته و گچبری برهشته در نظر گرفت. در این شیوه از گچبری کار بدون مالش و پرداخت در گوشه ها انجام می شود. به همین دلیل گوشه های کار تیز بوده و دارای بریدگی و گوشه های تیز است.

گچ بری لکه یا کلوخی


این نوع گچبری در کاخ ها ی دوره ی ناصری و نمونه های آنرا در کاخ بادگیر تهران و همینطور کاخ الماس میتوان مشاهده کرد.این نوع گچبری از قرن سیزدهم به دلیل نفوذ هنر مغرب زمین به ایران وارد شد.که به نحو زننده ای برجستگی آن زیاد بود که به نام گچبری کلوخی مشهور شد.و البته همانطور که گفتیم اکثر طرح های آن ایرانی نیست.

 

گچ بری پته


از قرن هشتم هنرمندان گچکار با آهار زدن کرباس با گچ این هنر را ابداع کردند. در این شیوه کرباس گچکاری شده، پس از خشک شدن شبیه مقوا سخت می شد. این کرباس برای گچکاری شدن و انجام گچبری های هنری آمادگی لازم را داشت. کرباس گچبری شده پس از تکمیل و پرداخت نهایی، روی دیوار مورد نظر چسبانده می شود.


گچ بری مشبک


گچبری مشبک یکی از دشوارترین و ظریف ترین نوع گچکاری است. در این شیوه گچکار، یک لایه نازک از گچ را با فاصله ۲۵-۱۵ سانتیمتری نسبت به زمینه مورد نظر ایجاد می کرد. پس از خشک شدن و گرفتن گچ، هنرمند به طرح اندازی روی گچ پرداخته و سپس شروع به خالی کردن قسمت های طرح می کند. در نهایت طرح مشبک شبیه به تور بافته شده با ضخامت بسیار باریک به وجود می آید.

 

گچ بری لایه ای


هنگامی که هدف استفاده از چند رنگ در گچبری باشد باید از شیوه گچبری لایه ای استفاده کرد. ابتدا با گچ زنده زیر سازی انجام و صاف می شود و سپس با گچ کشته روی این گچ لایه ای کشیده می شود و کار به همین ترتیب با رنگ های مختلف ادامه پیدا می کند. چنانچه ضخامت هر لایه بیش از ۲ میلیمتر باشد، گچ ترک خواهد خورد.

 

گچبری توپر و تو خالی


 در گچبری توپر ابتدا سطح صاف به عمق ۲ سانتی متر با ظرافت کنده می شود. در واقع خطوط اصلی طرح به صورت مستقیم و یا مایل برجسته دیده می شود. سطح صاف در قسمت های خالی شده و در قسمت های دیگر پر دیده می شود.

 

گچبری کشته بری


در کشته بری ابتدا روی سطح مورد نظر را گچ زیره کشیده و بعد روی همین قسمت گچ نرمه کشیده می شود. قطر گچ نرمه نباید بیش از ۲ میلیمتر باشد. پیاده سازی طرح نهایی روی این گچ نرم انجام می شود که نیاز به سرعت عمل بالایی دارد. این شیوه در دوران صفویه در ساختمان سازی با شکوه بیشتری انجام می شده است.

 

گچ بری تخمه بری (تخمه کن)

 

ماده ی اصلی و مهم برای استفاده در تخمه درآوری گچ سفید و نرم است به این شکل که ابتدا گچ غربال میشود و به درجه ای از نرمی میرسد.و سپس با آب مخلوط میشود تا خمیر نرم و یکدستی بوجود بیاید.این مواد برای زمینه  تخمه بری است که آنرا روی دیوار مالیده تا صاف و یکدست شود.

برای ارتباط با ما با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

نکاتی که در باره گچبری تخمه بری قابل توجه است:


1.نقوش آبرنگی روی گچ در اثر گذشت زمان شفافیت خود را ازدست میدهد و ممکن است فرسوده شودو همچنین مواد رنگی چسبندگی خود را کم میکنند.لذا امکان ریزش و از بین رفتن آن وجود دارد.اما در این روش گچبری به لحاظ اینکه گچ ورنگ در عمق فرورفته و مجددا به سطح آمده این علایم مشاهده نمیشود و هنگام مرمت نیز کار با اصول بیشتری انجام میشود.


2.در این روش گچبری سایه روشن وجود ندارد در حالی که در نقوش دیگر روی گچ ممکن است سایه پردازی شود.


3.رطوبت از عواملی است که با گچ سازگاری ندارد بنابراین انتخاب محل مورد نظر برای این روش از اهمیت زیادی برخوردار است.پس قرار گرفتن مکان تزیین در جریان رطوبت هرچند کم باشد به علت خاصیت مکش رطوبت توسط گچ اثر را نابود میکند و رنگ ها و گچ پوسیده میشوند.


و در آخر آنچه واضح است این است که بسیاری از نقوش و رنگ ها را میتوان در سطح مورد اطمینان با این روش به اجرا درآورد و از ظرافت این تزیین با دوام بهره مند شد.این نوع از گچبری یکی از زیباترین انواع گچبری است.

 

قیمت گچبری سنتی

قیمت گچبری سنتی به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله

1-طرح گچبری مورد نظر

2-متراژ فضا و …

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

برای ارتباط با ما با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *