لوگو گچبری مجتبی پارسایی

09121671980

گچبری مجتبی پارسایی برترین طراح و مجری گچبری در ایران

نازک کاری ساختمان،انواع خدمات گچکاری ،عوامل تاثیر گذار بر اجرت گچکاری

خانه >> مقالات >> نازک کاری ساختمان،انواع خدمات گچکاری ،عوامل تاثیر گذار بر اجرت گچکاری

فهرست مطالب

نازک کاری

گچ کاری یکی از مهم ترین قسمت های نازک کاری است که درآن به منظور رفع ناهمواری ها،سطوح نهایی زا با یک لایه نازک گچ می پوشانند.درنهایت گچ کاری دیوار و سقف سبب می شود سطوح برای گچبری و سپس رنگ آمیزی یا همان پتینه کاری و نقاشی سقف و دیوار  آماده شود.

هرچه استاد کار و بنای گچکار مهارت بیشتری داشته باشند در آخر شما شاهد دیواری بدون موج و صاف هستید.شاید در ابتدا اهمیت این موضوع چشمگیر نباشد ولی زمانی که چیدمان فضا انجام می شود و نورپردازی صورت گیرد متوجه خواهید شد که دیوارهای ناهموار چه نمای ناخوشایندی ایجاد می کنند .گذشته از آنچه توضیح داده شد از گچ کاری برای قسمت های دیگر ساختمان هم استفاده می شود .انواع سقف های کاذب و نورپردازی های گچی از جمله این موارد هستند.

 

آموزش نازک کاری در گچکاری ساختمان

در مرحله اول برای نازک کاری در گچکاری ساختمان سطح دیوار را بطور کامل از خاک گچ آغشته نمایید, این شیوه موجب صرفه جویی در هزینه می شود به این علت که ملات شما ازران تر بدست می آید و همچنین ملات گچکاری بدست آمده دیرگیر تر و نسبت به گچ سفید سفید شکل پذیرتر نیز می باشد.

 

البته قبل از شروع کار باید بدانیم ملات گچ و خاک چگونه به دست می آید:

 

باید ابتدا خاک رس را الک کنیم بعد از الک به گچ اضافه می کنیم. زودگیری همان قدرت گچ می باشد که نسبت مخلوط بدست آمده به زود گیری بستگی زیادی دارد. اگر گچ مورد استفاده شما زود گیر تر است پس حتما از خاک رس بیشتری باید استفاده کنید و به اصطلاح پنجاه پنجاه می باشد.

در مرحله دوم باید مخلوط به دست آمده را در اصطلاح بنایی داخل استانبولی گذاشته و مقداری آب به آن اضافه کنیم سپس آب را روی آن می پاشند تا کلیه دانه های گچ با آب در تماس باشد. سپس آن قدر این مخلوط را به هم می زنیم تا کاملا یک نواخت شود و به صورت خمیری یک دست درآید.

حواستان باشد که قبل از انجام خاک گچ باید شمشه گیری و کار های دیگری مانند کروم بندی یا ناشاقولی های روی دیوار و هم تراز نبودن سقف و یا نواقصی همچون موج دار بودن آن از تمام سطوح گرفته و یکسان شود.

برای انجام این عملیات قبل از هرچیز نقطه ای را روی دیوار انتخاب کنید و با استفاده از گچ و ابزار ماله روی آن نقطه, یک نقطه صاف را ایجاد کنید. سپس به کمک شاقول این نقطه را به پایین انتقال دهید و در مرحله بعد سطحی کوچک  که هم تراز سطح بالا باشد را با استفاده از خاک و گچ روی دیوار ایجاد کنید. سپس با استفاده از همین روش در یک گوشه دیگر مراحل بالا را مجددا انجام دهید. سپس یک ریسمان را بین دو نقطه بکشید و با فاصله ای به اندازه ۱ متر به ۱ متر از فضای زیر ریسمان، چند نقطه را با استفاده از ماله, خاک و گچ ایجاد کنید. تمام این نقطه ها را به گونه ای ایجاد کنید که هم تراز ریسمان قرار گیرند.

سپس باید خطی را با عرض چند سانتی متر در فواصل یک متر به یک متر بکشید فراموش نکنید قبل از این عمل باید یک عدد شمشه را که صاف است انتخاب کرده پس از آن به دو نقطه هم تراز و شاقولی در پایین و بالا متکی اتکا دهید و با استفاده از گچ و خاک پشت آن را پر کنید. به این عمل که با استفده از آن خطوطی ریلی گچی روی دیوار ایجاد می شود شمشه گیری می گویند.

حال می توانید مابین این خطوط ریلی گچی که برای نازک کاری در گچکاری ساختمان است را با گچ و خاک پر کنید و شمشه را روی سطح آن بکشید به تناسب صافی ریل گچی سطح گچکاری شده نیز تخت می شود.

لازم به ذکر است که کارخانه ها نیز گچ های مخصوص و گچ خاک مخصوص زیر کار آماده را تولید می کنند که بدون نیاز به مخلوط کردن با خاک در کارگاه ها برای نازک کاری در گچکاری ساختمان از آن بهره می برند.

این نکته مهمی است که از بالا شروع کنیم چراکه در غیر این صورت قسمت بالای به سمت پایین روانه می شود و قسمت پایین را خراب می کند. برای انجام گچ خاک و گچ سفید در نازک کاری در گچکاری ساختمان عموما در ابتدا بالا دست کشیده می شود, بالا دست در اصطلاح همان نیمه بالایی دیوار است.

پس از اینکه قسمت بالا دست اجرا شد به سراغ نیمه باقی مانده در قسمت پایین می رویم.
پس از خشک شدن نیمه بالایی و پایینی شروع به سفید کاری می کنیم. حواستان باشد که همیشه ملات کمی در استانبولی درست کنید چرا که ملات گچ زود گیر است. هنگام ساختن ملات گچ باید درون ظرف استانبولی آب بریزیم سپس پودر گچ را داخل ظرف بپاشید و آنقدر هم بزنید تا دوغابی یک دست به وجود آید.

پس از چند دقیقه که گچ خود را گرفت آن را با استفاده از ماله روی دیوار می کشیم. طرز کار بدین صورت است که در ابتدا به اندازه یک مشت گچ روی ماله قرار می دهیم وسپس ماله را از جهت پایین به بالا می کشیم. حواستان باشد که زاویه سطح ماله را با دیوار که حدود ۴۵ درجه می باشد رعایت کنیم و تدریجا ماله را به سمت بالا می کشیم و زاویه آن با دیوار کم و کمتر می شود تا در آخر به ۱۰ درجه برسد, اگر ماله را مماس به دیوار بکشیم ملات گچ به ماله می چسبد و از روی دیوار بلند می شود.

برای نازک کاری در گچکاری ساختمان نحوه کار به این صورت است که حدود یک مشت گچ را روی ماله گذاشته و از پایین به بالا می‌کشند. سطح ماله باید در ابتدا نسبت به دیوار زاویه حدود ۴۵ درجه داشته و به تدریج که ماله را به سمت بالا می‌کشیم زاویه ماله با دیوار کمتر می‌شود تا در نهایت به حدود ۱۰ درجه برسد. به این تکنیک، تکنیک ماله باز و بسته گفته می‌شود. زیرا ابتدا زاویه سطح ماله با دیوار زیاد است و سپس به تدریج کم می‌شود. باید دقت داشت که ماله را نباید به طور کامل به دیوار مماس کرد زیرا در این صورت ملات گچ به آن می‌چسبد و از سطح دیوار بلند می‌شود.

و برعکس اگر زاویه ماله با دیوار خیلی زیاد باشد خط عمیقی روی دیوار به جا می گذارد و گچ را از روی دیوار می کند در نتیجه برای نازک کاری در گچکاری ساختمان  زاویه ماله با دیوار بسیار مهم می باشد.

بعد از اینکه سطح مورد نظر گچ اندود شد بوسیله شمشه کش یا ماله کش دوباره رد های ماله ها را از بین می بریم. در حالت عادی گچ سفید روی دیوار که قبلا خاک شده ضخامتی ۰/۵ سانتیمتری دارد.

برای نازک کاری در گچکاری ساختمان باید به این نکته توجه داشت که گچ زود گیر است پس نمی توان سطح آن را صاف نمود درنتیجه قبل از آن که گچ خشک شود روی سطح آن یک لایه گچ کشته با ضخامت بسیار کم می کشیم و بوسیله ماله به خوبی پرداخت می کنیم تا سطحی کاملا صاف به دست آید.

مطلب پیشنهادی:گچبری کلاسیک ،گچبری دیوار ،گچبری سقف

 

شاید این سوال در ذهنتان باشد که کشته ملات چیست و از چه طریق به دست می آید؟

 

گچی است که دیگر سخت نمی شود. برای به دست آوردن گچ کشته ابتدا باید پودر گچ را از الک با تور بسیار ریز گذراند و بعد از آن آن را مانند ملات روی آب پاشاند. باید مخلوط گچ و آب را به مدت ۱۰ الی۱۵ دقیقه با دست به هم بزنید تا سفت نشود و مخلوطی کاملا یک نواخت به دست آید. این گچ تنه در اثر تبخیر سطح آن خشک می شود و هرگز سخت نمی شود دقیقا به همین دلیل است که به کارگران زمان می دهد تا سطوح وسیعی را صیقلی نمایند. این عمل نواقصی هم به همراه دارد زیرا امکان سفیدک زدن بر سطح کار هست. که می توان برای جلوگیری از گچ عاج استفاده کنیم اما باید توجه داشت که مقادیر کمی از این ملات ساخت تا از پرت کار جلوگیری کنیم.

 

چگونگی انجام گچ پاششی

ماشین های گچ پاشی طوری طراحی شده اند که گچ را به نسبت خاصی همراه با آب مخلوط می کند و بعد با پمپی خمیر حاصل را به سر نازل گپ پاش هدایت می کند. در سر نازل لواه دیگری تعبیه شده که به قسمت پمپ هوای فشرده متصل است.ماشین این مخلوط را به هوا می پاشد. مرحله بعدی صاف کردن گچ به کمک شمشه دستی می باشد، در همین حین کار تراز کردن را هم انجام می دهیم. از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است که از شیوه گچکاری با گچ پاششی تنها در فضاهای بزرگ استفاده کنیم. به دلیل دیرگیر بودن گچ پاششی ، تیم اجرایی گچکاری زمان کافی برای شمشه کشی را به دست می آورد. از مزیت های این روش این است که دیگر مرحله گچ و خاک را احتیاج نداریم و حذف خواهد شد. این گچ پاششی می تواند تا ضخامت ده سانتی متر و بدون واسطه روی بتن پاشیده شود. در روش گچکاری پاششی هدررفت گچ بسیار کم است و این به این دلیل است که بسته بندی گچ مستقیما داخل دستگاه ریخته می شود. همچنین گچ پاششی ضد رطوبت و ضد ترک می باشد.
تقریبا صد دقیقه زمان لازم است تا گچ پاششی به گیرش اولیه برسد.
مورد مهم ۱: اگر برای ساختمانی از دیوارهای هبلکس استفاده می کنید, اگر تیم اجرایی دیوار تمیز کار کند و دیواره را به خوبی شاقول کند، می توانید مرحله گچ و خاک را انجام ندهید و بلافاصله مرحله گچ سفید را اجرایی کنید.
مورد مهم ۲: در قسمت هایی که از رابیتس استفاده شده است (مانند دیوارها و سقف ها) مرحله گچ و خاک را انجام نمی دهیم و بلافاصله مرحله گچ سفید گچکاری را اجرایی می کنیم.

 

دستگاه های لازم برای گچکاری پاششی:

•    ماشین گچ پاش
•    پمپ باد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *