لوگو گچبری مجتبی پارسایی

09121671980

گچبری مجتبی پارسایی برترین طراح و مجری گچبری در ایران

پتینه کاری چیست؟ خدمات حرفه ای پتینه کاری با قیمت مناسب

خانه >> مقالات >> پتینه کاری چیست؟ خدمات حرفه ای پتینه کاری با قیمت مناسب

پتینه کاری

تصاویر پتینه کاری

فهرست مطالب

پتینه چیست ؟

پتینه نوعی پوشش بر روی سقف و دیوار است که گونه ای از هنر گچبری است که صدها نوع مختلف را در بر می گیرد.تا قبل از تجلی این هنر ، همه هنرهای این چنینی بر روی رنگ و طرح استوار بود و امکان خلاقیت کمتری داشت.پتینه کاری علاوه بر بازی رنگ ها و نقش آفرینی بهینه طرح ها، می تواند بافت را نیز در نظر داشته باشد.پتینه هنری است خلاقانه که حتی می تواند با الهام از ذهن خلاق مشتری نیز توسط هنرمند اجرا شود.
چه چیزی زیباتر از اجرای ایده شخصی برای پوشش محیط زندگی است؟ هنرهای بصری جایگاه ویژه ای را نزد مردم هنرمند و هنر دوست دارند.پتینه که جزو هنرهای بصری است ، هنری است که با ترکیب رنگ، ابزار و ذوق هنری ایجاد می شود.بافت هایی زیبا و چشم نواز روی سطوح مختلف، نمونه هایی از هنر پتینه است که امروزه بیش از پیش محبوبیت پیدا کرده است.پتینه فضای زندگی را زیباتر و مهیج تر می کند و تاثیر بسیاری بر روحیه افراد می گذارد.
یکنواختی در محیط کاری و زندگی موجب خستگی روحی شده و کسالت بار است.با بهره گیری از هنر پتینه ، می توان سطوح معمولی را تبدیل به اثری هنری و بی بدیل کرد که چشم ها را خیره می کند.

پتینه کار کیست؟

هنر پتینه استفاده ای خلاقانه از رنگ ها و ترکیب رنگ هاست که به کار بعد و عمق می بخشد.القای حس برجستگی و فرورفتگی با دستان هنرمند پتینه کار امکان پذیر است.پتینه کاری و گچکاری و حتی کناف کاری هنر انسان های خلاق است که با آموزش و شناخت رنگ ها توانسته اند شکل و رنگ جدیدی را به وجود آورده و در عین مدرنیزه بودن،حس سنت و قدیمی بودن را به بیننده القا کنند.

پتینه بر روی چه سطوحی قابل اجراست؟

 

این هنر علاوه بر این که پوشش دهنده سقف و دیوارهاست و می تواند نمای بهتری را ایجاد کند،از بین برنده ناصافی ها، موج ها و ترک های دیواری نیز می باشد.قابل اجرا بر روی اغلب سطوح است و با توجه به زیر ساخت می توان از آن برای پوشش دهی استفاده کرد.با داشتن این مهارت می توان انواع مختلفی از طرح های آجری، سنگی، چوبی،گرانیتی و صدها طرح را بر روی ظروف سفالگری ، مجسمه ها ، نقش برجسته ، چوب ، دیوار و … اجرا کرد.

ابزار های مورد نیاز برای پتینه کاری منازل

  1. تکه های پارچه و یا پلاستیک
  2. چسب نقاشی
  3.  برس و غلطک رنگ
  4. مخلوط گچ دیوار  یا بتونه
  5. ماده اولیه یا رنگ سفید
  6. سینی رنگ
  7. رنگ بافت دار و گچ دیوار رقیق
  8.  دریل با انواع پره های ترکیبی

با استفاده از این ابزار به راحتی سقف منزل خود را طرح برجسته کنید.

پتینه مدرن

نوع مدرن این هنر امروزه بسیار رایج شده است و هر روزه روش‌های جدیدی برای اجرای طرح‌های مختلفی از پتینه به کار گرفته می‌شوند. در پتینه کاری مدرن فرد خود را به رنگ یا طرح خاصی محدود نمی‌کند و از هر روش و موادی استفاده خواهد کرد تا بتواند جلای خاص مد نظر خود را روی سطح مورد ایجاد کنید. از نظر کاربرد‌ها نیز نوع مدرن این هنر طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهد و می‌توان آن را رو سطح مختلفی از چوب گرفته تا شیشه اجرا کرد.

انواع پتینه کاری مدرن شامل ویژگی های زیر می شود :

  • تلاش برای ایجاد نمای زیبا در محیط
  • داشتن دوام بالا
  • طراحی طرح های متنوع
  • اهمیت اجرا پتینه کاری روی سفال
  • اجرا پتینه کاری روی ستون ها

همچنین میتوان در کنار استفاده از این سبک پتینه ، از پتینه سه بعدی هم روی دیوار یا سقف منزل یا محیط تجاری هم استفاده کنید و لذت ببرید.

پتینه‌ کاری

 

اولین اطلاعات مربوط به پتینه کاری مربوط به تولید محصولات مس توسط یک انسان به هزاره سوم قبل از میلاد اشاره دارد.

بعد از آن به طور مداوم با پتینه مس از انواع مختلف مواجه میشویم،در رنگهای سبز، زیتونی، سیاه و سفید، قرمز، آبی، خاکی و… . به خصوص بسیاری از سایه زنگار روی سکه های باستانی از آلیاژ مس است.

در نوع کلاسیک عموما هنر پتینه کاری‌ جلوه‌ای قدیمی به خانه می‌بخشند. پتینه کاری ورقه طلای برجسته که در قدیم بسیار کاربرد داشته، یکی از انواع کلاسیک است.

خوردگی در فلز مس با رنگ سبز همراه است که به آن پتینه می گویند. این ماده بر روی فلز مس ایجاد شده و می‌تواند مانع از خوردگی بیشتر سطح فلز شود که به اصطلاح به آن “لایه محافظ در برابر خوردگی” می گویند.
پتینه‌کاری هنر کهنه کردن اجسام و کارهای هنری با بهره‌گیری از رنگ و بافت و ایجاد نمایی کهنه و فرسوده شده یا اکسید شده است.

در انواع مدرن‌تر هنر پتینه ،از پوشش ابروباد و آسمان یا طرح فرشته به عنوان الگوی پوشش استفاده می‌گردد و یا می‌توان با استفاده از تکنیک‌های رنگ آمیزی، طرح چوب یا پوششی نقره‌ای را روی سطح اجرا کرد. هنر پتینه کاری را می‌توان روی هر سطحی اجرا کرد؛ از دیوار گچی و رنگ خورده و کاغذ دیواری شده گرفته تا سطوح چوبی وسایل خانه یا ستون‌ها.

در این هنر، با کمک رنگ‌های پوشاننده، روشن‌کننده و تیره‌کننده، و مات‌کننده، به اشیا حالتی فرسوده، خورده شده، و کهنه داده می‌شود اما بهتر است قبل از پتینه کاری منزل خود ، نازک کاری منزل را انجام دهید تا پتینه کاری نمای زیباتری ایجاد کند..
در واژه، «پتینه» (انگلیسی: Patina) به لایهٔ نازکی بر سطوح سنگ، مس، مفرغ و دیگر فلزات، یا اثاثیه چوبی گفته می‌شود که نشان از قدمت و کهنگی دارد.
پتینه کاری ساختمان هنریست که با رنگ‌های دکوراتیو و ابزارهای مختلف روی سطوح مختلف، بافت خاصی را ایجاد می‌کنند. پتینه ظاهری زیبا و دلنشین تر از رنگ‌های دیگر دارد که در اصطلاح هنری ( نقاشی هنری ) پتینه و یا مانور روی سطوح اطلاق می‌شود.

 

رنگ های دکوراتیو یا پتینه

رنگ های دکوراتیو نوعی از پوشش های جدید و مدرن است که با توجه به سلیقه و تفکر مشتری ، قابل انجام است.رنگ های دکوراتیو که در اصطلاح به آن پتینه گویند وجه تمایز خانه ها از یکدیگر است.دیگر نیازی به طرح های آماده بازاری برای پوشش محیط زندگی و یا کاری نیست.از این پس هر سلیقه ای و یا هر نوع احساسی می تواند تبدیل به پوششی هنرمندانه شود.همان گونه که افکار و احساسات افراد از یکدیگر متمایز است می بایست جلوه های بصری محیطی نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد.امکانات جدید و صنعتی این امکان را می دهد که تکنولوژی را با هنر در هم آمیزیم و طرح هایی نو و بدیع ایجاد کنیم.

پتینه کاری روی گچبری

خانواده های زیادی هستند که در گذشته برای زیبایی منزل و تغییر دکوراسیون از خدمات گچبری استفاده کرده اند اما الان بعد از گذشت چندین سال از نمای ساده گچبری خود خسته شده اند و قصد تغییر دوباره دکوراسیون را دارند.

اگر در چنین شرایطی قرار دارید اصلا لازم نیست با هزینه های زیادی این کار را انجام دهید.

ما در کنار شما هستیم تا طرح و مدل پتینه کاری ساختمان را انتخاب کنید و با قیمت مناسب و کیفیت بالا آن را روی گچبری سقف یا دیوار خانه شما اجرا کنیم و رضایت کامل شما را بگیریم.

سبک های پتینه کاری روی دیوار و سقف منازل

 

  • پتینه کاری کلاسیک

پتینه کاری کلاسیک یکی از سبک های پتینه کاری است که جلوه های قدیمی و کلاسیک را به فضا اضافه میکند که امروزه کمتر دیده میشود و برای این کار از ورق های طلا ، مس و برنج و برنز استفاده میشد و برای رنگ آنها نیز از رنگ های سنگین و کلاسیک مثل آبی دریایی استفاده میشد.

البته هنوز هم هستند برخی مکان های تاریخی که از سبک پتینه کاری کلاسیک استفاده میکنند اما نکته مهم این است که نوع و مدل انتخابی پتینه باید بتواند با محیط مکان مورد نظر زیبایی و تاثیر گذاری داشته باشد.

  • پتینه کاری مدرن

بر خلاف پتینه کاری کلاسیک ، پتینه کاری مدرن امروزه رواج پیدا کرده است و هر روز هم روش ها و طرح های بیشتری اضافه و کشف میشوند.

در این سبک فرد یا خانواده میتوانند از هر طرح و رنگی استفاده کنند و محدود به یک سری مدل و طرح و رنگ نیستند.

از نظر کاربرد‌ها نیز نوع مدرن این هنر طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهد و می‌توان آن را رو سطح مختلفی از چوب گرفته تا شیشه اجرا کرد. در خصوص زیباشناختی این سبک از پتینه نیز می‌توان عنوان داشت که به دلیل قدرت سفارشی سازی بالا، طیف گسترده‌ای از سلایق را پوشش می‌دهد و با توجه به معماری‌هایی که امروزه در ساختمان سازی در ایران رواج پیدا کرده است شاید بتوان گفت که سبک مدرن انتخابی توجیه‌پذیرتر باشد.

آموزش پتینه کاری

قبل از شروع هر پروژه نقاشی ساختمان بخصوص آموزش پتینه کاری ، شما به مواد اولیه پتینه کاری نیاز خواهید داشت. ابتدا باید بدانید چه موادی نیاز است و در وحله دوم باید بیاندیشید که از کجا این مواد را خریداری کنید. پس قبل از شروع هر کاری باید به فکر تهیه ملات گچ از منبع قابل قبول و با کیفیت باشید.
اگر در ساختمان خود می خواهید از پتینه ورق طلا استفاده کنید، باید ورق طلا تهیه نمایید. همینطور در مورد پتینه کاری از نوع ورق نقره نیز همین کار را باید انجام دهید. اما لوازمی مانند رنگ، دستمال مخصوص پاک کردن و ایجاد بافت و شابلون مخصوص برای انواع طرح ها و یک سری ابزار برای ایجاد و بافت طرح پتینه کاری نیاز است.
ابتدا سطح کار مورد نظر (چوب ، سفال یا گچ) را به وسیله قلم مو، یک لایه چسب چوب می زنیم، پس از نیمه خشک شدن کار، این خمیر را به وسیله قلم، دست یا کاردک به سطح کار مالیده و آن را می پوشانیم. سپس به وسیله چنگالی یا کاردک یا با استفاده از انگشتان دست، خطوط و نقوش دلخواه را روی کار ایجاد می کنیم. ( توجه داشته باشید که پس از مالیدن مل روی کار اگر چند دقیقه صبر کنیم، نقوش و حرکاتی که ایجاد می کنیم، مشخص تر و واضح تر خواهند شد). پس از اتمام کار، اثر خود را در محلی گرم قرار می دهیم تا کف کاملاً خشک گردد و بعد می توانیم انواع آموزش پتینه کاری ها را با انتخاب خودمان روی کار اجرا کنیم.
قبل از شروع هر کاری باید به فکر تهیه مواد اولیه از منبع قابل قبول و با کیفیت باشید. آموزش پتینه کاری نسبت به رنگ های روغنی و پلاستیک که به صورت عمده استفاده می شوند، دلنشین تر می باشد. همچنین این نوع از نقاشی ساختمان باعث پر نشاط تر و زیبا تر شدن فضای زندگی می شود.
شما می توانید با استفاده از هنر پتینه کاری فضای داخل خانه خودرا مطابق با سبکی از یک خانه قدیمی، مدرن و یا خاص بسازید. نقاشی پتینه می تواند فضاهای یکنواخت و خسته کننده در داخل یا خارج خانه را احیا و زنده کند.

تاثیر پتینه کاری بر دکوراسیون داخلی

 

با آموختن چند تکنیک ساده می‌توانید دکوراسیونی زیبا برای دیوار اتاق تان درست کنید. دیوارها یکی از موثرترین بخش‌های دکوراسیون منزل هستند. چرا که رنگ آنها تاثیر زیادی در ظاهر خانه و روحیه ساکنان آن ایفا می‌کند. در عین حال آسیب‌پذیرترین سطوح خانه نیز به شمار می‌روند چون نصب تابلوها، دیوارکوب‌ها، پرده‌های زینتی و برخورد وسایل خانه باعث صدمه دیدن آنها می‌شود.
علاوه بر این گاهی هم پیش می‌آید که احساس می‌کنید دکوراسیون منزلتان برایتان تکراری شده و حالت یکنواختی پیدا کرده است. در این صورت نیازی نیست متحمل هزینه‌های زیاد شوید و وسایل خانه‌تان را تعویض کنید. حتی با رنگ کردن دیوارها به تنهایی می‌توانید تغییرات باور نکردنی در دکوراسیون خانه ایجاد کنید.

 

مواد پتینه چیست؟

پتینه پسکاتا

ابزار اصلی اجرای این پتینه کاردک بوده و برای این پتینه نیاز به زیرسازی و رنگ خاصی نیست.

برای شروع ابتدا خمیر صدفی پسکاتا را توسط رنگهای یونیورسال رنگ دهی کرده و سپس پتینه کاری با آن را شروع میکنیم.

پتینه تراورتینو

این پتینه‌ی پلاستر، همانطور که از نامش پیداست، از خانواده پتینه های ایتالیایی ست.

اجرای آن توسط ماله میباشد و زیرسازی پتینه معمولا به رنگ سفید توسط قلم انجام می‌شود.

برای بافت این پتینه از تکنیک combing  یا همان شانه استفاده شده و فینشینگ پتینه در نهایت باز هم توسط ماله فلزی می باشد.

پتینه کروکودیل

نوع دیگری از پتینه‌های پلاستر که به جهت شباهت طرح آن به پوست کروکودیل این نام به آن اطلاق شده‌است.

پتینه اسفنجی برجسته

هرگاه بافت پتینه با اسفنج طرح داده شود یک پتینه پلاستر اسفنجی خواهیم داشت.

تنوع طرح در این نوع از اجرای پتینه موجب پدیدار شدن طرح های زیبا و چشم نوازی هستند که دامنه وسیعی از انتخاب را پیش روی خلاقیت مشتری و دیزاینر قرار می دهند.

پتینه براشو (از پتینه های ترکیه و ایتالیا)

این پتینه از پتینه های پلاستر محسوب شده و اجرای این پتینه توسط ماله و کاردک می باشد که در ادامه توسط غلتک دکوراتیو، بافت پتینه بروی آن اجرا می گردد.

پتینه آتراکتو

از پتینه های ترک که از خانواده پتینه های پلاستری است و پتینه ای مدرن به حساب می آید.

این پتینه نیز توسط کاردک و ماله اجرا شده و پتینه‌ای چند مرحله‌ایست و بر پایه اکریلیک می‌باشد.

 

تکنیک های پتینه کاری

  • تکنیک پتینه با پارچه

 

برای پیاده کردن این تکنیک شما باید تعداد زیادی تکه پارچه تهیه کنید و هر بار یکی از آنها را مچاله کرده و به مقداری رنگ آغشته کنید. سپس به حالت ضربه‌ای روی دیوار بزنید. البته جور دیگری هم می‌توانید از تکنیک پارچه استفاده کنید. به این ترتیب که مستطیلی به عرض ۱۵ سانتی‌متر و طول ۲۰ سانتی‌متر از پارچه‌ای ببرید. در حالی که با دو دست  سر پارچه را گرفته‌اید آنها را خلاف جهت هم بپیچانید. لوله پارچه را به رنگ آغشته کنید و مانند یک وردنه روی دیوار بکشید. هر بار که پارچه باز شد، این کار را تکرار کنید.

  • تکنیک پتینه با اسفنج

 

این تکنیک یکی از ساده‌ترین و در عین حال زیباترین روش‌های ایجاد طرح روی دیوارهاست. ابتدا زمینه دیوار را رنگ‌آمیزی کنید و سپس یک تکه اسفنج را به رنگ آغشته کرده و به صورت ضربه‌ای به دیوار بزنید. توجه داشته باشید که ابتدا اضافه‌های رنگ را توسط روزنامه بگیرید و سپس اقدام به رنگ‌آمیزی کنید.

  • تکنیک بافتدار کردن دیوار در پتینه

در بافت‌دار کردن دیوار روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله ترکیب پودر مل، روغن الیف، آب و رنگ روغنی ساختمان برای بدست آوردن خمیری نسبتا شل تا در بافت دار کردن دیوار استفاده شود. البته می‌توانید مقدار آب و پودر مل را برای رسیدن به غلظت دلخواه تغییر دهید.

  • تکنیک رنگ‌برداری

این تکنیک هم توسط پارچه اجرا می‌شود. اما با این تفاوت که این بار پارچه رنگ اضافی روی دیوار را به خود جذب می‌کند. ابتدا دیوار مورد نظر را آماده کرده و رنگی را با قلم مو به صورت نیمه رقیق بر روی دیوار بکشید.  حالا یک دستمال نخی زبر را که به صورت مچاله در آورده‌اید را به دیوار خیس به صورت ضربه‌ای بزنید. به این ترتیب رنگ از روی دیوار برداشته شده و همزمان با انتقال رنگ، نقش مچاله شده پارچه روی دیوار باقی می‌ماند.

  • تکنیک راه راه کردن دیوار در پتینه

این روش بیشتر مناسب اتاق‌های خواب است. البته باید توجه داشت که نباید باعث شلوغ به‌نظر رسیدن اتاق شد. برای مثال می‌توان از این روش تنها برای دیوار سمت تختخواب استفاده کرد. ابتدا نقطه وسط دیوار را پیدا کنید سپس ۵/۷ سانتی‌متر از هر سمت این نقطه به اطراف حرکت کنید. بدین ترتیب اولین نوار ۱۵ سانتی‌متری ایجاد خواهد شد. به همین طریق تمام دیوار را به نوارهای ۱۵ سانتی‌متری تقسیم کنید.
با استفاده از شاقول خطوط را ترسیم کنید یا از نقطه‌چین‌های بزرگ استفاده کنید و تا پایین دیوار بکشید. سپس با چسب نواری کاغذی یک طرف خطوط علامت‌گذاری شده را بپوشانید به طوری که چسب داخل نوارهایی که باید بمانند چسبانده شود. در نهایت به صورت یکی در میان این قسمت‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. شما می‌توانید الگوهایی را نیز به شکل دایره یا مثلث از مقوا جدا کنید و بین این خطوط قرار دهید. البته توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید داخل این الگو‌ها را رنگ کنید باید طوری آنها را طراحی کنید که وسطشان خالی باشد.

  • پتینه کاری با جوهر رنگ

جوهر رنگ نوعی مواد رقیق است که به عنوان آسترهای رنگی در پتینه های جوهری استفاده می شود. چنانچه جوهر رنگ کمی غلظت داشته باشد می توان با تینر فوری و یا الکل صنعتی آن را رقیق کرد.

  • پتینه کاری به وسیله رنگ های حلال در آب

این نوع کار نمی تواند پوشش کلی ایجاد کند و فقط قسمت های روشن چوب را رنگ آمیزی می کند تا گره های چوب بهتر دیده شوند

  • پتینه روی چوب با لاک الکل

لاک الکل از خوردگی و نفوذ رطوبت در چوب پیشگیری می کند

  • پتینه کاری روی چوب با شاپان

شاپان در واقع اصل قیر آب شده ای که به عنوان پوشاننده چوب استفاده می شود در پتینه کاری روی چوب شاپان را کمی رقیق کرده و توسط پارچه روی سطح چوب میکشند. حلال شاپان هم تینر روغنی، نفت و بنزین است.

  • پتینه کاری روی چوب با رنگ روغنی

همان رنگ های روغنی که اغلب در رنگ آمیزی ساختمان و دیوار استفاده میشد برای پتینه های روغنی روی چوب هم مناسب است.

پتینه کاری با رنگ

پتینه و پتینه کاری؛ را کاربرد رنگ برای جلابخشی و برگرداندن زیبایی به ظروف و لوازم با جنس های مختلف می نامند. استفاده از رنگ های مخصوص برای رفع کهنگی چوب؛ پوشاندن لک ایجاد شده بر ظروف مسی و همین طور کاربرد آن در نقاشی ساختمان مدرن همگی تعریفی بر هنر پتینه و پتینه کاری است.

اگر در پتینه کاری قصد دارید از روند  نقاشی با شابلون و اسپری برای رنگ کردن استفاده کنید، دقت داشته باشید که شابلون بر روی دیوار کشیده نشود، و تا زمانی که اسپری پاشی کاملا تمام نشده، شابلون را جا به جا نکنید. مطالعه  آموزش رنگ آمیزی با اسپری به بهتر صورت گرفتن این ایده کمک می‌کند.

پتینه کاری چوب

چوب ها انواع مختلفی دارند و از نظر بافت و انسجام با یکدیگر تفاوت دارند.
در اصطلاح عامه چوب ها به دو دسته نرم و سخت تقسیم می شوند که هر کدام کارایی خاصی دارند.
رنگ پذیری چوب نیز وابسته به بافت و تراکم چوب متفاوت است.
برخی از رنگ ها قادر به نمایان کردن گره ها و موج های چوب می باشند و در مقابل برخی از انواع رنگ ها ذات پوششی دارند به این معنا که پس از رنگ آمیزی چوب نمی توان گره های چوبی را نمایان کرد.
این رنگ ها در طیف وسیعی می توانند چوب مورد نظر را پوشش دهند.

پتینه کاری روی چوب به ترکیب چند رنگ و ایجاد لایه های رنگی متفاوت بر روی چوب گفته می شود. با استفاده از هنر پتینه کاری می توان اجسام چوبی را به حالت کهنه در آورد. با کمک بافت های کهنه کاری شده و اکسید شدن می توان روی اجسام شیار هایی ایجاد کرد تا کهنه به نظر برسند.

امروزه اکثر چوب های مصرفی به صورت نئوپان با روکش بوده و با پتینه کاری به زیباترین شکل ممکن دیده می شوند.

پتینه کاری اتاق خواب

اتاق خواب یکی از قسمت های اصلی و مهم هر خانه ای است و افرادی که در این اتاق ها میخوابند ، دوست دارند که فضایی آرامش بخش داشته باشند و قبل از خواب فکرشان خالی شود.

یکی از راه هایی که میتوان این شرایط را بر قرار کرد ، اجرای پتینه سقف و دیوار اتاق خواب است که تمامی مشتریان ما برای این روش کاملا راضی هستند و لذت میبرند.

پتینه کاری روی دیوار

 

رنگ دیوارها تاثیر زیادی در ظاهر منازل دارد و مکان مناسبی هستند برای انجام طرح های مختلف. سالهاست که برای تزیین دیوارها از تابلوها و دیوارکوب ها استفاده می شود.

کاربرد پتینه روی دیوار علاوه بر زیبایی ظاهری به رفع عیوب احتمالی دیوار نیز کمک می کند.

پتینه کاری روی دیوار یکی از جالب ترین و زیبا ترین راه ها برای تغییر دکوراسیون منزل و مکان دیگر است.دیوار ها قسمت هایی از منزل هستند که هر خانواده ای نسبت به سلیقه و شرایط خود فکری برای آن میکند مثلا برخی خانواده ها به پتینه کاری روی دیوار علاقه دارند و برخی دیگر به قاب بندی روی دیوار.

البته افراد و خانواده هایی هستند که از قاب عکس ها و تابلو ها برای برای تزئین و زیبایی دیوار استفاده میکنند که این روش باعث آسیب زدن به دیوار میشود و با مرور زمان ممکن است دیوار ترک هم بخورد.

پتینه کاری روی دیوار علاوه بر اینکه بسیار زیباست ، از طرفی هم عیب های دیوار را به گونه ای بر طرف میکند که حتی بهترین روش های رنگ کردن دیوار هم نمیتوانند به این زیبایی عیب ها را حل کنند.

پتینه ورق طلا ،پتینه طرح سنگ مرمر،پتینه طرح چوب،پتینه طرح ترک،پتینه طرح ترک، پتینه طرح آجر،پتینه طرح سنگ، پتینه طرح بتن، پتینه طرح چرم، پتینه طرح ابر و باد، پتینه طرح کاهگل،پتینه فرشته،پتینه موتیف که ترکیبی از طلاکاری است،پتینه ورق نقره ،و طرح های دیگر که زیبا و پر طرف دار هستند.

معمولا پتینه را در ساختمان هایی که گچ بری های اصطلاحا لاکچری دارند به کار میبرند ولی میتوان آن را روی انواع سطوح گچی و چوب و فلز استفاده کرد.

پتینه کاری به دلیل استفاده از رنگ های گران قیمت دکوراتیو و همچنین زمان بر بودن آن قیمت نسبتا بالایی دارد.البته این به طرح انتخابی شما هم بستگی دارد.

به جهت استقبال بی نظیری که از پتینه کاری روی دیوار شده است بخش آموزش پتینه، تصویرگران پویا اندیش در نظر دارد چند تکنیک ساده پتینه کاری روی دیوار را برای علاقه مندان آموزش دهد.

آموزش پتینه روی دیوار

 

یاد گرفتن هنر پتینه کاری و پتینه روی دیوار از مواردی است که مورد توجه و استقبال زیادی قرار گرفته است.یکی از موثرترین تکنیک ها در دکوراسیون داخلی پتینه کاری روی دیوار است که بر روی دیوار منازل، بویژه مدرن کاربرد فراوان دارد.هر چند انجام این کار نیاز به اساتید با تجربه و کارکرده ای دارد.ولی با کمی دقت و صرف وقت می توان طرح هایی ساده اما مبتکرانه و خلاقانه را بر روی دیوارها پیاده سازی کرد.

پتینه کاری روی دیوار نیز از ایده های عالی برای ساختن محیطی لاکچری در منزل محسوب می شود. این رنگ و بافت ها را طوری انتخاب کنید تا محیط منزل شما بازتر و روشن تر به نظر برسد. چنین طرحی مخصوصاَ در اتاق های کوچک بسیار کاربردی و جذاب است.نمونه ای از پتینه کاری بر روی دیوار توسط مجموعه ما را میتوانید در عکس زیر مشاهده نمایید.

در تکنیک رنگ برداری سرعت عمل مهم ترین مساله است، زیرا ممکن است لایه رنگ به سرعت خشک شود و رنگ برداری آن به سرعت انجام گیرد. در این صورت می توانید ابزار را به کمی تینر روغنی آغشته کنید و به سطح رنگ بمالید. پس از آن که ابزارتان (پارچه، کیسه پلاستیکی و…) به رنگ آغشته شد آن را با ابزار دیگری عوض کنید.

اگر دیوار گچی دارید و میخواهید پتینه کاری روی دیوار گچی را انجام دهید ابتدا باید راه های پاک کردن لکه های دیوار گچی را بدانید و به صورت اصولی لکه ها را پاک کنید.

پتینه دیوار

یکی از جذاب ترین راه های تغییر دکوراسیون داخلی منزل ، پتینه کاری دیوار است چون رنگ هایی که در اینهنر استفاده میشود ، تاثیر زیادی در دلنشینی خانه دارد.

کاربرد پتینه روی دیوار علاوه بر زیبایی ظاهری به رفع عیوب احتمالی دیوار نیز کمک می کند.
رنگ کردن دیوار به صورت ساده نیز می تواند تغییر شگرفی در دکوراسیون ایجاد کند.
پتینه کاری روی دیوار در رنگ و بافت ظاهری دیوار تغییر ایجاد می کند.

این تخصص دارای تکنیک های ساده و پیچیده ای است و به همین علت برای این کار نیاز به وسایل یا موادی است تا به بهترین شکل اجرا شود.

پتینه جلوه ای خاص و اعیانی دارد و در عی حس قدمتی که به خانه می بخشد اما ظاهر شیک و سبک کلاسیک خود را به خوبی حفظ می کند. به جرئت می توان گفت که استفاده از این طرح ها می تواند از هر دیوارپوشی شیک تر و لاکچری تر باشد!

پتینه کاری روی دیوار

پتینه کاری روی دیوار دارای سبک های مختلف و شیکی است و به همین دلیل علاقه مندان زیادی پیدا کرده است.

اینت سبک ها عبارتند از سبک مدرن و سبک کلاسیک که هر کدام دارای طرفداران خاصی هستند که از این خدمات برای دیوار پذیرایی یا اتاق منازل خود استفاده میکنند.

برای اجرای این تکنیک پتینه، باید دیوار را به صورت کامل رنگ آمیزی کنید.
بهتر است رنگ استفاده شده کمی از حد معمول رقیق تر باشد.
در حالی که دیوار هنوز خیس است،
پارچه نخی و بدون پرزی را در دستان مچاله کرده و به دیوار ضربه بزنید.
نیازی به کشیدن نیست و کافی است ضربه بزنید.

پتینه کاری روی سقف

 

سقف منازل نیز یکی دیگر از قسمت هایی است که روی دکوراسیون و زیبایی خانه نقش مهمی دارد و افراد زیادی از روش های مختلف مثل پتینه کاری سقف ، رنگ کردن و کناف کاری یا حتی نور پردازی استفاده میکنند.

اگر شما وارد خانه ای شوید که سقف و دیوار های ساده و بی روحی داشته باشند دل شما را میزنند به همین علت میتوانید ابتدا گچبری سقف را انجام دهید و بعد از آن با روش های مختلف پتینه کاری سقف را انجام دهید.

در تکنیک پتینه کاری ساختمان با استفاده از رنگ، پتینه کار با کمک از یک پارچه یا اسفنج به ایجاد یک طرح روی سطح رنگ کاری شده می‌پردازد. این تکنیک برای سقف بسیار مورد پسند است و بسیاری از کارفرمایان از این طرح استقبال کرده‌اند.

بهتر است برای سقف های کوتاه و سقف اتاق خواب ها از پتینه کایر با رنگ استفاده کنید و برای سقف های بلند از پتینه کاری با ورق طلا و نقره  یا حتی طرح های دیگر استفاده کنید.البته لازم به یادآوری است که پتینه کاری از آنجایی که جزء سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک به حساب می‌آید برای خانه‌های با متراژ بالا مناسب است.

انواع پتینه کاری روی سقف

پتینه کاری سقف انواع مختلفی دارد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پتینه ورق طلا
  • پتینه  ورق نقره
  • پتینه چوب
  • پتینه طرح مخمل
  • پتینه با رنگ

سقف منازل یکی از محیط های تاثیر گذار در زیبایی ساختمان است. به طوری که امروزه این قسمت در طراحی دکوراسیون داخلی نقش به سزایی را ایفا می کند. در واقع طراحی سقف یکی از پیچیده ترین و مهم ترین قسمت های طراحی و معماری داخلی ساختمان است.

پتینه کاری روی سقف

قبل از انجام پتینه کاری روی سقف کناف یا سقف گچبری یا هر سقفی ، باید سطح سقف را به طور کامل و با استفاده از سمباده و بتونه کاری یا از این قبیل موارد ، به طور کامل صاف و یک دست نمایید. سپس ب رنگ آمیزی سقف بپردازید.

اگر شکا تا به حال نقاشی دیوارها و سقف را انجام داده باشید قطعا در جریان هستید که استفاده از قلم مو و یا غلتک رنگ برای رنگ آمیزی سقف ، کار را بسیار دشوار سخت تر خواهد نمود. بنابراین پیشنهاد می شود که برای انجام رنگ آمیزی و سهولت در کار سقف از پمپ های رنگ استفاده نمایید.

زمانی که سقف را به طور یک دست رنگ نمودید باید بگذارید تا رنگ سقف به طور کامل خشک گردد.

حالا پس از گذراندن مراحل فوق، می توانید کار پتینه سقف خود را شروع کنید. برای انجام این کار نیازمند یک پارچه و یا اسفنج خواهید بود که به وسیله آن رنگ دلخواه را طبق طرح مورد نظر ، بر روی سطح سقف پخش کنید.

این سبک از پتینه کاری بسیار مرسوم بوده و افراد زیادی به آن علاقه نشان می دهند.

پتینه کاری با ورق طلا و نقره

ورق طلا یا ورق های رنگ دیگر (ورق نقره، برنز و مس)، رنگ چوب قهوه ای، خاکستری، مشکی، آبی، مسی ، رنگ های پایه ( رنگ بنفش)، رنگ های ضد زنگ، رنگ قهوه ای تیره ، رنگ روغنی یا رنگ اکرولیک سفید، دستمال شاپان جز مواد مورد نیاز برای پتینه کاری و ورق طلا است.

پتینه کاری با ورق نقره کمی متفاوت تر است. در پتینه کاری هایی که از ورق نقره استفاده می شود، ابتدا از رنگ خاکستری تیره یا روشن برای لایه ی زیرین استفاده می کنند. پس از اتمام رنگ زدن، ورق نقره را روی سطح مورد نظرچسبانده می شود. رنگ خاکستری از ترکیب رنگ قرمز، زرد و آبی ساخته می شود.

پتینه کاری جدید

 

انواع مدلهای  پتینه کاری روی دیوار مختلف است ودر کل هر کسی با خلاقیت و ذوق هنری که دارد میتواند طرح جدیدی خلق کند در زیر به معروف ترین و پز کاربرد ترین طرح های پتینه می پردازیم.

پتینه ورق طلا ،پتینه طرح سنگ مرمر،پتینه طرح چوب،پتینه طرح ترک،پتینه طرح ترک، پتینه طرح آجر،پتینه طرح سنگ، پتینه طرح بتن، پتینه طرح چرم، پتینه طرح ابر و باد، پتینه طرح کاهگل،پتینه فرشته،پتینه موتیف که ترکیبی از طلاکاری است،پتینه ورق نقره ،و طرح های دیگر که زیبا و پر طرف دار هستند.

معمولا پتینه را در ساختمان هایی که گچ بری های اصطلاحا لاکچری دارند به کار میبرند ولی میتوان آن را روی انواع سطوح گچی و چوب و فلز استفاده کرد.

تاثیر پتینه کاری بر سقف منزل

برای زیبایی سقف منازل می توان از تکنیک پتینه برجسته و ورق طلا استفاده کرد. البته ناگفته نماند که پتینه کاری ورق طلا کاربرد بیشتری در این زمینه دارد. همچنین می توان از موارد زیر استفاده کرد:

  • پتینه کاری طرح فرشته
  • طرح ابر و باد
  • طرح آسمان
  • طرح گل های طبیعت

نکاتی مهم در مورد پتینه کاری

  1. اگر در پتینه کاری قصد دارید از شابلون ها و اسپری برای رنگ کردن استفاده کنید، دقت داشته باشید که شابلون بر روی دیوار کشیده نشود، و تا زمانی که اسپری پاشی کاملا تمام نشده، شابلون را جا به جا نکنید.
  2. برای انتخاب طرح و نوع پتینه دقت کافی را داشته باشید؛ هماهنگی طرح پتینه کاری با دیگر لوازم خانه یک فاکتور مهم در پتینه کاری می باشد؛در این کار با افراد متخصص در زمینه دکوراسیون و پتینه کاری مشورت نمایید.
  3. به هیچ عنوان بدون مشاهده چند نمونه کار از پتینه کاری به سراغ طراحی دکوراسیون داخلی نروید.

پتینه کاری درب حیاط

 

کی از دلایل محبوبیت خدمات پتینه کاری این است که میتوان آن را روی هر جسم و هر چیز دیگری اجرا کرد.

علاوه بر سقف و دیوار ، میتوان آن را روی اجسام ، چوب و حتی فلز ایجاد کرد.

درب حیاط یا درب پارکینگ و غیره هم از درخواست های مجموعه ما برای اجرای پتینه هستند و طرفداران کمی هم ندارند.

آلبوم و مدل های پتینه کاری

خانواده هایی که قصد استفاه از این خدمات را برای منزل یا هر ساختمانی داشته باشند ، ابتدا تمامی عکس های موجود در سایت های مختلف را مشاهده میکنند و بعد از این کار یک طرح مناسب نسبت به سلیقه و شرایط مکان مورد نظر انتخاب میکنند.

شما نیز اگر به دنبال نمونه کار ها هستید ، هم میتوانید در سایت ما و هم در سایت های دیگر مشاهده کنید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و درخواست خدمات با ما تماس بگیرید.

فیلم آموزش پتینه کاری

افراد زیادی هستند که به این هنر و تخصص علاقه زیادی دارند و دوست دارند که این امر را به صورت تخصصی و حرفه ای آموزش ببینند.

به همین به دنبال فیلم های آموزش پتینه کاری میگردند اما نکته ای که لازم است بدانید این است که با دیدن فیلم ها حتی به صورت تخصصی نمیتوان این هنر را کاملا یاد گرفت.

بنا بر همین امر ما به شما پیشنهاد میکنیم در کلاس های آموزی گروه مجتبی پارسایی شرکت کنید تا هم نکات تئوری و عملی را یاد بگیرید و هم به صورت تجربی در کنار کارشناسان مشغول به کار های ابتدایی شوید.

هزینه و قیمت پتینه کاری ساختمان

 

هزینه و قیمت این خدمات تخصصی ثابت نیست و بستگی به موارد زیادی دارد که عبارتند از :

  • متراژ و تاثیر آن بر قیمت پتینه کاری
  • متد مختلف و تاثیر آن بر قیمت پتینه کاری
  • میزان سختی کار
  • زیرکاری سطح
  • مجری کار و تاثیر آن بر قیمت
  • هزینه تعمیر و لکه گیری

برای دریافت اطلاعات دقیق تر و آگاهی از قیمت ها با مجموعه مجتبی پارسایی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *