لوگو گچبری مجتبی پارسایی

09121671980

گچبری مجتبی پارسایی برترین طراح و مجری گچبری در ایران

گچبری کلاسیک چیست؟

خانه >> مقالات >> گچبری کلاسیک چیست؟

فهرست مطالب

 

 

گچبری کلاسیک یکی از زیباترین هنرها برای ایجاد سبک خاص در دکوراسیون است. از ایام قدیم استفاده از انواع گچبری ها در معماری ایرانی متداول بوده است. با گذر کردن از دوره های مختلف شکل و نوع گچبری ها نیز دچار تغییر شده است. در حال حاضر استفاده از اشکال کلاسیک گچبری در کل دنیا ترند شده است و از آن در موارد مختلف استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم مطالبی در مورد نحوه اجرای گچبری کلاسیک آموزش دهیم .ابتدا در گچبری کلاسیک شما باید یک فضای بدون دکور بندی یا دکوراسیون مدرن داشته باشید یعنی فضایی که در سقف دارید بدون نور مخفی ،باکس ،باند و غیره باشد در یک گچبری کلاسیک شما باید یک سطح صاف داشته باشید درگچبری کلاسیک از شکستگی ها نمی توانید استفاده کنید این موضوع در مورد اجرای سقف ها است ولی در گچبری کلاسیک شما می توانید تمام این دکورها را در دیواها اجرا کنید.

بطور مثال در یک سالن 60متری یک واحد 150متری می توان یک محراب در کنج دیوار اجرا کرد و دیوارها را قاب بندی کرد با سلایق مختلف می توان ستون ها را تزیین کرد از سرقاب و متیف می توان به طرق مختلفی در قاب بندی ها استفاده کرد و این موضوع در اجرای منازل مسکونی کاربرد فراوانی دارد زیرا در یک واحد مسکونی به دلیل متفاوت بودن نقشه ساختمان هیچکدام از دیوارها به یک اندازه نیستند بین ستون ها و دیوار کشی های جداکننده ی اتاق ها ،سرویس ها ،سالن ،آشپزخانه  هر کدام دارای ابعاد  متفاوتی هستند و در ضمن شما برای اجرای قاب بندی دیوارها قطعا به کلید و پریزها برخورد می کنید که این امر نیز باعث کوچک و بزرگ شدن قاب بندی ها شده که در قرینه سازی شما را دچار مشکل خواهد کرد .بنابراین قبل ازاجرای گچبری کلاسیک شما باید بسیاری از مسائل را که در اجرای دکوراسیون شما دخیل است را در نظر داشته باشید .

گچ بری کلاسیک و زیبا با نور پردازی صحیح  و اصولی می تواند تاثیر چشم گیری در نمای داخلی اتاق ها داشته باشد. تزیینات زیادی وجود دارند که می توانند در چهره کلی خانه شما تاثیر گذار باشند و دکوراسیون داخلی خانه تان را پرجزییات تر و پرکارتر جلوه دهند.

یکی از این تزیینات گچبری هایی هستند که ما عموما آن ها را روی سقف ها می بینیم. امروزه بسیاری از خانه های ایرانی تمایل به اجرای گچبری سنتی وگل وبوته  ،گچبری کلاسیک و نئوکلاسیک در قسمتهای مختلف از سقف پذیرائی ها ولابی های ساختمانهای نو ساز دارند.زیرا هنوزمشتاق اصالت گچبری، این هنرایرانی  در دکوراسیونهای منازل هستند.

ولی رفته رفته نورپردازی های بی کیفیت جای خود را در خانه های مسکونی شهر از دست داده و جای خود را به گچبری های کلاسیک و نئوکلاسیک  زیبا به سبکهای گچبری اسلیمی یا اسلامی،گچبری رومی وایتالیائی وبسیاری از سبکهای گچبری در ساختمانها و ورودی ساختمان ها ولابی ها وهتل ها داده اند ومورد پسند تراست.

گچبری سقف کلاسیک

برای گچ بری باید , به سبک خانه و ارتفاع سقف توجه داشته باشید . زمانی که سقف شما ارتفاعش تا زمین زیاد است می توانید از گچ بری های شلوغ برای اتاق ها استفاده نمایید . حتی اگر شومینه دارید , می توانید دور آن را گچبری نمایید. این سبک برای خانه هایی به سبک کلاسیک زیبا می باشد و اگر این طرح را در خانه های مدرن اجرا نمایید مسلما با دکوراسیون شما همخوانی ندارد.

همان طور که گفتیم گچبری های کلاسیک دارای جزئیات زیادی هستند و معمولا به نسبت گچبری های معمولی دارای ارتفاع بیشتری هستند به همین منظور در خانه هایی با پلان باز می توان از آن ها برای تقسیم های فضایی استفاده کرد.

یکی دیگر از مواردی که باید برای گچ بری در نظر داشته باشیم , سبک مبلمان وعناصر دکوری استفاده شده در خانه است.اگر شما قصد دارید که دیوارهای اتاق را کاغذ دیواری بزنید , باید از گچ بری کمتری در سقف استفاده نمایید استفاده از آباژور ایستاده در کنار مبلمان به این سبک، زیبایی خاصی می بخشد.

سقف کلاسیک

سقف هر خانه و نقش و نگار موجود در آن یکی از تاثیرگذارترین عناصر در کل دکوراسیون محیط می باشد. در صورتی که از گچبری مناسبی در سقف استفاده شود قطعا صاحب خانه ی منحصر به فردی خواهید شد.

گچبری کلاسیک سقف

گچبری ها بیشتر در سقف خانه مورد استفاده قرار می گیرند. گچبری سقف هم مانند خیلی دیگر از تزیینات دارای سبک های مختلفی هستند، از ساده ترین شکل ممکن تا پر جزییات ترین. گچبری های ساده برای خانه هایی با سبک دکوراسیونی مدرن و مینیمال کاربرد دارد اما گچبری هایی که جزییات بیشتری دارند، برای خانه هایی با سبک دکوراسیونی کلاسیک مناسب ترند

گچبری کلاسیک سقف پذیرایی

اتاق پذیرایی یکی از مکان های بسیار مهم در هر خانه ای است. اگر سقف این اتاق دارای گچبری های زیبا و کلاسیک باشد، دکوراسیون خانه شما سبکی شاهانه و بسیار کلاسیک خواهد داشت. معمولا گچبری های استفاده شده در پذیرایی پر از جزئیات زیبا و ظریف می باشند. البته انتخاب نوع طرح بستگی به سلیقه شخصی افراد دارد.

گچبری کلاسیک سقف اتاق خواب

استفاده از گچبری کلاسیک در اتاق خواب ها نیز بیشتر از قبل شده است. سقف اتاق خواب شما محلی است که هر شب قبل از خواب و هر بعد از بیدار شدن مشاهده می نمایید. معمولا از طرح های ساده برای گچبری اتاق خواب استفاده می شود زیرا طرح های شلوغ می تواند از آرامش موجود در اتاق خواب کم نماید.

گچبری کلاسیک سقف آشپزخانه

همان طور که می دانید آشپزخانه محلی بسیار مهم برای تهیه غذا و انجام نظافت روزانه است. برای سقف آشپزخانه نیز از گچبری های کلاسیک ساده استفاده می شود. در ادامه دو نمونه گچبری کلاسیک سقف آشپزخانه را مشاهده می فرمایید.

گچبری کلاسیک دیوار

رنگ و طرح دیوارهای موجود در هر خانه نقش اصلی را در تعیین سبک کلاسیک ایفا می نمایند. اگر به خاطر داشته باشید حدود چند ده سال پیش استفاده از کاغذ دیواری های طرح دار و رنگی بسیار متداول شد. یکی از ایرادات مهم استفاده از این کاغذ دیواری ها ایجاد ناهماهنگی و شلوغی در خانه بود. در حال حاضر با استفاده از گچبری های کلاسیک و ساده بر روی دیوار این مشکل از بین رفته است.

گچبری کلاسیک دیوار پذیرایی

قاب بندی دیوارهای اتاق پذیرایی زیبایی و جلوه ی خاصی را به کل دکوراسیون خانه می بخشد. با استفاده از گچبری ها هر دیوار قاب بندی می شود و در صورت داشتن تمایل می توان از طرح های کلاسیک دیگر برای تزیین این قاب بندی ها استفاده نمود.

گچبری کلاسیک دیوار اتاق خواب

استفاده از گچبری دیوار در اتاق خواب ها نیز می تواند باعث زیبا تر شدن اتاق شود. انتخاب طرح های ساده در اتاق خواب بیشتر توصیه می شود. البته در صورت کوچک بودن اتاق خواب بهتر است دقت بیشتری در انتخاب گچبری نمایید.

گچبری کلاسیک دیوار آشپزخانه

برای پوشش دیوارهای آشپزخانه بیشتر از کاشی و سرامیک استفاده می گردد اما در مواردی استفاده از گچبری های زیبا بر روی دیوارهای آشپزخانه نیز دیده می شود. انتخاب دیوار و نوع گچبری حتما باید با مشورت افراد حرفه ای انجام گردد. انجام غیر حرفه ای گچبری نه تنها موجب زیبایی خانه نمی شود بلکه می تواند فضای نامناسبی را نیز ایجاد نماید.

گچبری کلاسیک راهروها

یکی دیگر از فضاهایی که جان می دهند برای استفاده از گچبری های لوکس، دیوار راه پله ها هستند. معمولا راه پله های فضایی هستند که شما دلتان می خواهد خیلی زود آن ها را طی کنید و به فضای مورد نظرتان برسید، اما استفاده از گچبری کلاسیک و پر جزییات در دیوار راهرو می تواند به جذابیت هر چه بیشتر آن کمک کند.

رنگ آمیزی و نورپردازی در گچبری سقف کلاسیک

دکوراسیون پذیرایی به سبک کلاسیک با به کار بردن رنگ طلایی نوعی رسمی بودن و احترام خاصی را در فضا ایجاد می کند. استفاده از رنگ سفید و استفاده از گچبری های توام با رنگ طلایی فضای خاصی را در اتاق های پذیرایی ایجاد می کند ضمن اینکه استفاده از رنگ روشن در رنگ آمیزی دیوارها و سقف علاوه بر آرامش در بزرگ به نظر رسیدن فضای اتاق های پذیرایی نقش موثری خواهند داشت. در اینگونه فضاها استفاده از یک نور ملایم به همراه طراحی ساده به طوری که نور علاوه بر روشن نمودن پذیرایی باعث آرامش بخش شدن فضا نیز گردد زیبایی اتاق های پذیرایی را دو چندان می نماید.

نکته مهمی که قبل از اجرای گچبری کلاسیک باید بدانید:

جهت اطلاع كاربران محترم سايت گچبري مجتبي پارسايي، مفتخرم به حضورتان برسانم كه اگر در نظر داريددر ويلا يا منزل مسكوني خوديك كار كلاسيك شيك وبدون نقص طراحي كنيد بايد مواردي را در نظر بگيريد كه در طي انجام پروژه ميتواندشمابا مشكلاتي مواجه كند كه بر طرف كردن ان تقريبا غير ممكن هست.

چرا كه اگر در طراحي كلاسيك يك ويلا ارتفاع سقف شما كمتر از٣/٥متر باشد شما براي اجراي يكي از طرح هاي گنبدي شكل يا در اصطلاح عاميانه كاسه درسقف با كمبود ارتفاع مواجه شده كه اكثر مواقع كار،اجرا ميشودوكارفرمايان به علت نبود وقت وهزينه ي مجدد نميتوانند سقف را تخريب و ارتفاع را بالا ببرند. پس ناچارا به ادامه ي كار رضايت داده وبسياري از طرح هاي زيباي كلاسيك را از دست داده كه اكثرا در نهايت به دور زدن باندنور مخفي راضي مي شوند.پس نتيجه ميگيريم اگر شما ٥٠سانت سقف را بلندتر اجراءكنيد گزينه هاي بيشتري براي طراحي يك سقف كلاسيك خواهيد داشت.
ضمنا در طراحي كلاسيك در ايران ويك طراحي سقف كلاسيك در اوروپا موردي كه به صورت وافر به چشم مي ايد همين تفاوت ارتفاع سقف ها ست كه در جهان كار انها زبانزد شده است وگرنه ظرافت كار گچبري ايران در جهان بينظير است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *