لوگو گچبری مجتبی پارسایی

09121671980

گچبری مجتبی پارسایی برترین طراح و مجری گچبری در ایران

آموزش گام به گام چگونگی رنگ کردن دیوار گچی از زیر سازی تا رنگ نهایی

خانه >> مقالات >> آموزش گام به گام چگونگی رنگ کردن دیوار گچی از زیر سازی تا رنگ نهایی

رنگ کردن دیوار گچی

فهرست مطالب

آموزش رنگ آمیزی دیوار گچی

مطمئنا بسیاری از ما تجربه یک بار نقاشی ساختمان داشته‌ایم. با این حال باید به این مسئله توجه داشت که بسیاری از دیوارهای منازل در ایران از جنس گچ بوده و به همین دلیل در نقاشی و رنگ آمیزی آن باید به اصول و موارد گوناگونی توجه داشته باشید. بنابراین در طی این مقاله آموزشی نقاشی ساختمان نگاهی خواهیم انداخت بر نکات، نحوه و آموزش رنگ آمیزی دیوار گچی در نقاشی ساختمان.

رنگ کردن دیوار

زمانی که قصد تغییراتی کلی در دکوراسیون داخلی منزل خود دارید ، حتما به این فکر میکنید که برای صرفه جویی در هزینه و رنگ کردن با سلیقه و خلاقیت شما ، رنگ کردن دیوار ها و سقف را خودتان انجام دهید اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که این کار علاوه بر مزایایی که دارد ، دارای معایبی نیز هست.

از جمله معایب این کار نفوذ بوی رنگ و مواد شیمیایی به داخل بدن شماست که البته میتوانید با گذاشتن ماسک و رعایت سایر نکات تمامی خطرات را از خود دور کنید.

همچنین برای اینکه دیوارها و سقف خانه خود را از یکنواختی و سادگی دربیاورید و خصوصا اگر طرفدار سبک های کلاسیک و سنتی باشید می توانید از خدمات گچبری مجموعه گچبری مجتبی پارسایی استفاده نمایید.

 

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

 

رنگ كردن ديوار گچي

یکی از ویژگی‌های دیوارهای گچی قابلیت رنگ آمیزی آن است. دیوارهای گچی به شکل سفید و کاملا مسطح هستند، به همین علت می‌توان طرح و رنگ دل‌خواه را روی آن پیاده‌سازی کرد. اما برای رنگ کردن دیوار گچی باید نکاتی را رعایت کنید تا کیفیت رنگ و گچ حفظ شود و نتیجه نهایی مطلوب باشد.

مجموعه مجتبی پارسایی بصورت کاملا تخصصی خدمات پتینه کاری را انجام میدهد.

 

رنگ پلاستیک زدن دیوار گچی

  • سطح باید کاملاً از ریختن ملات، پاشیده شدن دوغاب سیمان، گرد و غبار و غیره تمیز شود.
  • آستر روی سطح اعمال می شود.
  • باید حداقل ۴۸ ساعت سطح خشک شود.
  • برای صاف و یکدست شدن سطح باید سطح آن را با کاغذ ماسه مالش دهید.
  • هر ناهمواری باید با استفاده از بتونه صاف شود.

مراحل  زیر سازی قبل از نقاشی ساختمان

مهم ترین کار زیر سازی قبل از نقاشی ساختمان است برای اینکار شما باید این مراحل را به ترتیب و با دقت انجام دهید :

۱- پشت تیغ کشیدن ملایم روی گچ نقاشی ساختمان
۲- روغن زیر کار مناسب گچ نقاشی ساختمان
۳- ماستیک با بتونه مناسب
۴- سمباده بعد از خشک شدن بتونه (12 الی 24 ساعت بعد)
۵- گردگیری گرد و خاک حاصل سنباده
۶- رنگ آمیزی با قلمو و غلتک (نحوه استفاده از غلتک و مقدار رنگ مصرفی روی دیوار در این مرحله به شکیل تر شدن کار انتهایی کمک زیادی می کند.- مرحله آستری نقاشی ساختمان)
۷- بعد از کامل خشک شدن رنگ اولیه و آستری با بتونه مخصوص، سطح کار (دیوار) لکه گیری می شود.
۸- بعد از خشک شدن (۱۲ الی ۲۴ساعت) مرحله دوم سنباده کاری با سنباده نرم انجام می شود.
۹ -گردگیری
۱۰- رنگ دوم
۱۱-رنگ سوم(این مرحله با دو غلتک انجام می شود. غلتک ترک و ایتالیایی برای شکیل تر شدن نتیجه کار )
۱۲- در صورت نیاز رنگ روغن چهارم.

ابتدا دیوارها را تمیز کنید با استفاده از یک اسفنج نسبتا زبر، گرد و خاک و لکه‌های چرب و کثیف روی دیوار را با آب و کمی مایع ظرفشویی ملایم پاک کنید و سپس با آب بشویید تا باقی‌مانده مایع ظرفشویی کاملا پاک شود.

حاشیه دیوارها، قرنیزها، دور پنجره‌ها و چهارچوب درها را با نوارچسب آبی رنگ مخصوص بپوشانید. حتما از نوارچسب‌های مخصوص نقاشی استفاده کنید چون دوام بیشتری دارند و تا یک هفته قابل استفاده مجدد هستند.
بلافاصله پس از اتمام کار و قبل از این‌ که رنگ دیوارها خشک شود، این نوارچسب‌ها را بکنید. در غیر این‌ صورت ممکن است رنگ دیوار همراه آن کنده شود.

 

آستر زدن دیوار

دیوارها را ابتدا آستر بزنید و بتونه کنید. بیشتر مردم فکر می‌کنند، دیوارهایی که قبلا چندبار رنگ شده‌اند دیگر نیازی به آستر زدن ندارند اما درواقع آستر زدن باعث می‌شود که رنگ به‌طور یکنواخت روی دیوار بنشیند. به این ترتیب در انتها، دیوارها ظاهری درخشنده و صاف خواهند داشت.
اگر برای رنگ کردن از غلتک استفاده می‌کنید، حاشیه‌ها و گوشه‌هایی را که دسترسی به آن‌ها آسان نیست، با قلم‌مو رنگ بزنید. دقت کنید، درها و پنجره‌ها رنگی نشوند.

 

تکنیک W برای رنگ آمیزی ساختمان

یک توصیه مهم این است که از تکنیک W استفاده کنید. یعنی ابتدا با غلتک روی قسمتی از دیوار، رنگ را به شکل w بکشید، سپس بدون این‌که غلتک را بردارید، w را به‌طور کامل رنگ کنید. تمام قسمت‌ها را به همین ترتیب رنگ بزنید تا آن دیوار کاملا رنگ شود.
کناره‌ها و چهارچوب‌ها را هم رنگ کنید. وقتی رنگ دیوارها کاملا خشک شد، کناره‌های دیوارها را با نوارچسب مخصوص بپوشانید، سپس چهارچوب درها و پنجره‌ها را با قلم‌مو رنگ بزنید.
می‌توانید دیوارها را به‌راحتی و با صرف وقت کمتر رنگ کنید. با توجه به نکات زیر در وقت، انرژی و رنگ مصرفی صرفه‌جویی کنید.
فقط نوک قلم‌مو را به رنگ آغشته کنید. بیشتر از یک‌سوم قلم‌مو را در ظرف رنگ فرو نبرید. رنگ اضافه نه‌تنها سرعت کار را افزایش نمی‌دهد، بلکه در قسمت پایین موهای قلم‌مو جمع می‌شود و تمیز کردن آن بسیار دشوار است. درضمن این کار باعث می‌شود که قلم‌مو زودتر خراب شود.
با یک پیچ‌گوشتی که به سر آن یک تکه پارچه پیچیده‌اید، داخل شیار لبه قوطی رنگ را تمیز کنید. اگر رنگ در این شیارها جمع شود، در قوطی خوب بسته نمی‌شود.
قبل از بستن در قوطی، ابتدا روی دهانه آن یک کیسه پلاستیکی نازک قرار دهید، سپس در آن را بگذارید و با وسیله‌ای مثل چکش در آن را محکم کنید.
با یک ماژیک ثابت، اسم و شماره رنگ را روی در قوطی بنویسید. درضمن با یک تکه پارچه کمی از همان رنگ را روی در قوطی بمالید. با داشتن مشخصات رنگ داخل قوطی، هنگام استفاده مجدد از آن‌، کار شما آسان‌تر می‌شود.

 

مراحل نقاشی دیوارهای گچی

رنگ کردن دیوارهای گچی و رنگ نخورده با دیوارهای رنگ شده تفاوت دارد. نمی توان مستقیماً رنگ مورد نظر را بر روی دیوار گچی در ساختمان های نوساز به کار برد. ابتدا بایستی دیوارهای گچی روغنکاری شود برای این منظور می توان از روغن الیف استفاده کرد.

ابتدا با کناف درزگیری پستی و بلندی های ناشی از خشک شدن گچ را بر طرف می کنیم با خشک شدن بتونه درزگیری نوبت به پشت تیغ کشیدن تمام قسمت های دیوار می شود تا دیوارعاری از هر اضافاتی شود.

حال نوبت به اجرای روغن زیرکار می شود،روغن زیر کار الیف درجه 1 را با تینر روغنی ترکیب می کنیم تا روغن رقیق شده و مناسب برای اجرا بر روی دیوار گچی شود.

نکته : هر چه کیفیت و مرغوبیت روغن زیرکار به کار رفته در زیرسازی رنگ بهتر باشد طول عمر و کیفیت رنگ آعمال شده نیز بیشتر می شود.خشک شدن روغن الیف یا پرایمر(برای رنگ آکریلیک) ، از 1 تا 3 روز بسته به شرایط هوا زمان می برد.

روغن کاری با ایجاد حالت چسبندگی بین رنگ و دیوارهای گچی، موجب پوشش دهندگی بهتر رنگ ساختمان خواهد شد. بدون رنگ کاری، خورندگی بین رنگ نهایی و دیوار بسیار زیاد بوده و رنگ نهایی از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد شد و هزینه رنگ آمیزی ساختمان نیز به شدت افزایش می یابد.

بتونه کاری نیز یکی از کارهای اصولی است که قبل از رنگ آمیزی انجام می شود. این کار نیاز به مهارت و تخصص نقاش دارد. در نظر داشته باشید بتونه کاری به تنهایی برای زیرسازی رنگ کافی نیست. حتما باید روغن کاری نیز انجام شود.

باید به وسیله ی تیغ و کاردک نقاشی،بتونه ی روغنی را (روش ساخت) به روش ماستیک (سر تا سر ) از 1 تا 3 مرتبه اجرا کنید.بهترین زمان برای خشک شدن بتونه ای با این ضخامت از 3روز تا یک هفته می باشد.(رنگ آمیزی حرفه ای)
اما اگر خودتان در منزل این کار را انجام می دهید توصیه می کنیم که از ضخامت بتونه بکاهید تا فشار کاری کاسته و زمان خشک شدن بتونه به 1 روز کاسته شود.

سنباده کاری دیوار یکی دیگر از مواردی است که در رنگ آمیزی ساختمان بر روی دیوارهای گچی باید انجام شود. سنباده کاری اولیه سطحی است و زیاد نیازی به ریزه کاری نمی باشد. بعد از این مرحله می توان یک دست آستر بر روی دیوار زد و سپس سنباده کاری دقیق تر و ظریف تر نهایی را انجام داد.سپس می توان آستر دوم را بر روی دیوار انجام داد و پس از خشک شدن رنگ رویه را بر روی دیوار به کار برد.

بعد از خشک شدن بتونه روغنی نوبت به اجرای سمباده 120 کاغذی و کشیدن آن بر روی سطوح دیوار می شود .
باید طوری سمباده را بر روی دیوار بکشید که دیوار صاف و صیقلی شود و از طرفی طوری سمباده کشیده نشود که باعث خط و خش دار شدن دیوار شود.

سپس دیوار را از هرگونه اضافات و گردو غبار تمیز می کنیم.
در مرحله ی بعد نوبت اجرای دست اول رنگ (روغنی یا آکریلیک) می باشد.
بعد از خشک شدن رنگ (زمان خشک شدن رنگ روغنی 24 ساعت)(زمان خشک شدن رنگ آکریلیک 2 ساعت) نوبت به لکه گیری و بتونه کاری مرحله ی دوم می باشد.

برای رنگ روغنی از بتونه ی روغنی و برای رنگ آکریلیک از بتونه ی پلاستیک یا بتونه ی آکریلیک استفاده می شود.
با خشک شدن بتونه ها  ( از2 ساعت آکریلیک تا 1 روز روغنی) و سمباده کشیدن روی آن ها حال باید با فواصل زمانی معین دو تا سه دست رنگ باقی مانده را اجرا کرد.

برای رنگ آمیزی دیواری که قبلاً رنگ شده نیازی به روغن کاری نیست ولی لکه گیری و ترمیم ترک ها، سنباده کاری، آستر اول و دوم حتما قبل از رنگ آمیزی نهایی انجام می شود. خشک شدن هر یک از مراحل قبلی برای تثبیت رنگ رویه بسیار ضروری است.

 

رنگ آمیزی ساختمان با اسپری های رنگ کننده

 

چنانچه وقت کافی در اختیار ندارید و می خواهید در روند رنگ آمیزی ساختمان تسریع ایجاد کنید بهتر است از اسپری های رنگ کننده برای نقاشی بر روی دیوارها استفاده کنید. اگر دستگاه اسپری رنگ کننده با جریان برق کار می کند نیاز به تامین برق دستگاه دارید.

کار با اسپری های رنگ کننده دشوار نیست و مشکلات بر جای ماندن رد قلمو را نیز ندارد کافی است مخزن اسپری را با رنگ دلخواه پر کرده و شروع به رنگ آمیزی دیوار کنید. البته انجام مراحل قبلی به منظور زیرسازی ضروری است و بدون رفع ترک های دیوار و سنباده کاری نمی توان انتظار رنگ آمیزی بدون نقصی را داشت.

بهتر است ابتدا نقاشی را از سقف اتاق شروع کنید. پوشاندن کف اتاق و دیوارها با کاغذهای مخصوص، مانع از رسیدن رنگ به آنها می شود پس قبل از شروع به نقاشی، حتما دیوارها را با کاغذ ضد آب پلاستیکی یا مشابه آن پوشش دهید.
در صورت استفاده صحیح از اسپری های رنگ کننده، کار تمیزی خواهید داشت و رنگ کمتری به اطراف پاشیده می شود ولی با تمام دقتی که می کنید نمی توان از پاشیدن صد در صد رنگ جلوگیری کرد. حتما از دست کش پلاستیکی و عینک های محافظتی برای چشم استفاده کنید.

برای رنگ آمیزی سقف، ازگوشه های اتاق شروع کرده و رنگ را به چپ و راست اسپری کنید. برای اطمینان از یکنواخت شدن رنگ ها، پس از رنگ آمیزی یک قسمت، دستگاه را عقب کشیده و رنگ را بررسی کنید.
برای رنگ آمیزی دیوارها باید قاب پنجره ها، قرنیزها، پریزهای برق و غیره را بپوشانیم . از گوشه ها شروع نقاشی کرده و با آرامش و نهایت دقت اسپری را حرکت داده و دیوارها را رنگ آمیزی کنید. در نهایت دقت کنید که همه دیوارها یکدست و کامل رنگ شده باشد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *