لوگو گچبری مجتبی پارسایی

09121671980

گچبری مجتبی پارسایی برترین طراح و مجری گچبری در ایران

رابیتس

خانه >> مقالات >> رابیتس

فهرست مطالب

رابیتس چیست؟

رابیتس به توری‌های فولادی مشبکی گفته می‌شود که پیش از گچ‌کاری نهایی و به منظور زیرسازی گچبری اجرا می‌شوند. توری‌های رابیتس با مفتول یا سیم‌های مخصوص رابیتس ‌بندی به شبکه‌ی فرعی متصل می‌شوند. البته جهت ثابت نگه داشتن آن‌ها میله‌های افقی و عمودی هم روی سقف ضروری هستند.

در صورتی که سطح زیرین رابیتس از جنس چوب باشد، از میخ یا منگنه برای محکم کردن توری فلزی به آن استفاده می‌شود. رابیتس این امکان را فراهم می‌کند تا سطح زیرین آن را به خوبی بپوشانید و جذابیت اصلی آن برای کسانی که به سراغش می‌روند، اجرای طرح‌های زیبا روی سقف است.

سرعت اجرای رابیتس زیاد است و مصالح مورد نیاز آن هم خیلی راحت پیدا می‌شوند و کاملا در دسترس هستند. اگرچه مدت‌ها است که از رابیتس در ساختمان ‌سازی استفاده می‌شود و شاید معایبی مثل مصرف زیاد گچ و وزن بالا هم داشته باشد، اما هنوز هم در بسیاری از موقعیت‌ها و مکان‌ها انتخاب اول است. ویژگی مهم رابیتس این است که اکثر ملات‌ها خیلی راحت به آن می‌چسبند و ترک نمی‌خورند. رابیتس‌ها در دو نوع مسطح و برجسته وجود دارند و به کمک آن می‌توانید هر طرحی که بخواهید را روی سقف اجرا کنید.

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

مراحل رابیتس بندی

متدوال‌ترین روش برای اجرای رابیتس (رابیتس بندی)، یک روش ۳ مرحله‌ای است:

مرحله‌ی اول: نصب میلگردهای آویز

این میلگردها یا از پیش درون سقف اصلی دفن شده‌اند یا اینکه در زمان رابیتس بندی به سقف یا تیرآهن‌های آن جوش داده می‌شوند. وظیفه‌ی اصلی میلگردها این است که بار اصلی سقف کاذب را تحمل کنند. میلگردهای از پیش دفن شده در سقف، قبل از اجرای سقف صلب در محل پیش‌بینی می‌شوند تا هنگام اجرای رابیتس، قسمتی از میلگردها از سقف بیرون بزند و رابیتس روی آن‌ها سوار شود. این میلگردها در مراحل بعدی خم می‌شوند و در فرایند جوش‌کاری به میلگردهای دیگر اتصال پیدا می‌کنند.
فاصله‌ی قرار گرفتن میلگردها در کنار هم از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از ۶۰ سانتی‌متر بیشتر باشد. این فاصله در سقف‌های سنگین و دارای طرح‌های خاص حدود ۳۰ سانتی‌متر است.

مرحله‌ی دوم: نصب توری رابیتس

در این مرحله، توری‌های رابیتس روی میلگردها قرار می‌گیرند و محکم می‌شوند. ورقه‌های توری‌شکل رابیتس معمولا بر اساس تعداد پل‌هایی که دارند (۹، ۱۱، ۱۳ و…) تقسیم‌بندی می‌شوند. جنس رابیتس از فولاد است تا به راحتی امکان جوش‌پذیری داشته باشد. همچنین این نکته را نباید فراموش کرد که برای جلوگیری از شکم ندادن گچ باید از رابیتسی با تعداد پل بیشتر و وزن سنگین‌تر استفاده کرد. به جای جوشکاری می‌توانید از مفتول‌های گالوانیزه‌ای که به سیم رابیتس ‌بندی هم معروف هستند  استفاده کنید. سیم رابیتس بندی کمک می‌کند تا توری فولادی به زیرسازی انجام شده در مرحله‌ی اول وصل شود.
با وجود اینکه تنوع این محصول در بازار مصالح ساختمانی بسیار زیاد است، استاندارد خاصی در تهیه‌ی رابیتس وجود ندارد و نمی‌توان گفت یک نوع آن از انواع دیگر بهتر است. تنها نکته‌ی قابل توجه در انتخاب رابیتس این است که نوع این ورقه فولادی باید با توجه به فاصله‌ی میلگردها از هم انتخاب شود.
اگر فاصله‌ی میلگردها زیاد باشد، بهتر است رابیتسی سنگین‌تر و با تعداد پل‌های بیشتر بخرید تا مشکلی در مرحله‌ی گچ‌کاری به وجود نیاید.

مرحله‌ی سوم: گچ کاری

مرحله‌ی سوم که در واقع مرحله‌ی پایانی هم هست، پس از نصب رابیتس انجام می‌شود. در این مرحله از کار، روی توری فلزی با استفاده از گچ پر می‌شود و سطح یکدست و سفیدی به وجود می‌آید. معمولا مرحله‌ی گچ‌کاری را چندین بار تکرار می‌کنند تا لایه‌ی گچ به خوبی توری رابیتس را بپوشاند و طرح‌های دلخواه کارفرما به وجود بیاید.
رابیتس بندی می‌تواند دردسرساز و خسته‌کننده باشد و اجرای آن هم از هرکسی ساخته نیست. اگر انجام رابیتس بندی به دست افراد غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه بیفتد، نمی‌توان انتظار به دست آورن نتیجه‌ی دلخواه را داشت.

بعد از مرحله گچکاری نوبت کار گچبری می رسد که مجموعه گچبری مجتبی پارسایی بصورت کاملا تخصصی از 0تا 100 طراحی و اجرا انواع گچبری به سبک کلاسیک و سنتی به روش دستی همرا ه شماست .

مطالب مرتبط:گچبری سقف ، گچبری کلاسیک

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

نقشه رابیتس کاری

برای اجرا سقف های ساده با گچ سفید ، 2 استاد کار ماهر و یک کارگر ماهر گچ ساز می تواند در یک روز کاری 30 تا 40 متر مربع را اجرا نمایند. اما در مورد اجراهای طرح دار با توجه به مهارت استاد کارها به اجرای طرح و درک معماری و پرسپکیو آنها و میزان پیچیدگی طرح و ابزار لازم کار زمان اجرا متفاوت است و  نمی توان زمان بندی دقیقی در نظر گرفت.

از نمونه دستگاه های مورد نیاز برای رابیتس کاری میتوان به دستگاه جوش ، انبر آرماتوربندی ، قیچی میلگرد بری ، شاقول و… نام برد .

در اجرای رابیتس بندی نمای ساختمان به دلیل اینکه باید وزن سنگینی را تحمل کند از رابیتس 13 ستونه با وزن سنگین استفاده می کنند اما در سقف های کاذب وزن و تعداد توری رابیتس با توجه به نکات گفته شده انتخاب می شود.

 

ابعاد رابیتس

ابعاد ورقه های رابیتس معمولا 2/40متر در 60 سانتی متر است که در سفارش های با وزن بالای 3 سه تن قابل افزایش یا کاهش بنا به سفارش مشتری است.

رابیتس کاربرد های متعددی دارد و بسته به نوع کاربرد می توان از وزن های رابیتس 400 گرم تا رابیتس 1/4 کیلوگرم استفاده کرد.

به رابیتس های با وزنکمتر از 600 گرم رابیتس سبک گفته می شود و بسته های آن 20 عددی می باشد.

به رابیتس های بالای 600 گرم تا 1400 گرم نیمه سبک و سنگین گفته می شود و بسته های آن 10 عددی می باشد.

کارخانه های مختلفی در ایران رابیتس تولید می کنند که بهترین کیفیت برای کارخانه رابیتس مسعود است و رابیتس های حمید ، سینا و ایرانا نیز در بازار موجود است و قیمت مناسب تری دارد.

 

اطلاعات ابعادی رابیتس

عمدتاً رابیتس در ابعاد ۶۰ در ۲۴۰ سانتی‌متر تولید می‌شود و مساحتی حدود ۱٫۴۴ مترمربع را جوابگو است. با در نظر گرفتن خطاهایی که ممکن است وجود داشته باشد یک رابیتس جوابگوی ۱.۴ مترمربع مساحت است. برای محاسبه تعداد رابیتس موردنیاز برای ساختمان کافی است متراژ کاری را بر این عدد تقسیم کنید.

رابیـتس ما ازنظر ساختاری دو نوع هستند:

۱-بر اساس ستون: یک برگ رابیـتس شامل تعداد معینی ستون است که بر همین اساس نام‌گذاری می‌شود.

۲-بر اساس وزن: هر برگ رابیـتس بر اساس نوع ضخامت ورقی که برای ساخت استفاده‌شده، وزن مخصوص به خود را دارد.

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

کاربردهای اجرای رابیـتس نما

اجرای رابیتس نما یک سطح یکدست از دیوار برای ما فراهم می‌کند. شبکه رابیتس باعث پیوستگی عمومی دیوار می‌شود و از هرگونه انفصال و ترک و شکاف جلوگیری می‌کند.
بر اساس ویژگی هموارسازی سطح، رابیتس یک گزینه مناسب برای اجرای سقف‌های کاذب، گچ کاری و گچ‌بری، ترمیم ترک‌های ساختمان، پوشاندن بتن سیمانی و مناسب برای هرگونه تغییرات در دکوراسیون منزل است.

یکی از دلایل رواج رابیتس در ساختمان‌سازی استفاده آن برای ایجاد بستری مناسب برای نصب تأسیسات برقی و مکانیکی است. در ضمن برای پنهان کردن تأسیسات نیز به کار می‌رود.

و اما مهم‌ترین کاربرد اجرای رابیتس نما:

امروزه با تغییرات ساخت‌وساز شاهد طراحی نماهای ترکیبی و یا چندلایه هستیم که نحوه اجرای آن‌ها با نماهای سابق کاملاً متفاوت است به همین دلیل برای اجرای آن‌ها از مصالحی جهت مسطح سازی دیوارها استفاده می‌شود. از طرف دیگر برای ترکیب مصالح مختلف نیاز به لایه‌های مختلف داریم که با اجرای رابیتس نما جواب داده می‌شود.

مزایا:

سرعت اجرا بالا
در دسترس بودن مصالح و نیروی کار
انعطاف‌پذیری بسیار بالا در برابر طرح‌های مختلف به‌طوری‌که اجرای انواع طرح‌های هندسی، قوس‌ها و کمان‌ها امکان‌پذیر است.

معایب:

وزن نسبتاً بالا
مصرف زیاد گچ جهت نازک‌کاری
دستمزد زیاد اجرای گچ کاری
عدم سازگاری با انواع آب‌وهوا به دلیل استفاده از گچ

 

سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس از پرکاربردترین انواع سقف کاذب است. سازه ی این سقف عموماً از میلگرد و نبشی و رویه آن متشکل از تورهای گالوانیزه و گچ می باشد. نام سقف کاذب رابیتس از تورهای گالوانیزه‌ ی رویه که به آنها رابیتس میگویند اقتباس گردیده است. سرعت مناسب اجرا، در دسترس بودن مصالح، طرح پذیری بالا و نیروی متخصص فراوان از مزایای انتخاب این سقف محسوب می‌شود. وزن نسبتاً زیاد، مصرف گچ بالا، سرعت اجرای پایین و محدودیت آب وهوا در اجرای لایه گچ از معایب سقف رابیتس به شمار می‌آیند.

سقف کاذب رابیتس نوعی سقف کاذب است كه با استفاده از توري‌هاي گالوانيزه به نام رابيتس و با زيرسازي متشكل از نبشي و ميلگرد كه با استفاده از جوش به يكديگر متصل مي‌شوند، ساخته مي‌‌شود. البته از همین روش برای ساخت سایر المان های دکوراتیو مانند تاج اپن و حتی خود اپن آشپزخانه نیز استفاده می شود. شاید پیش از طراحی سقف و یا این نوع المان های دکوراتیو بهتر باشد ابتدا در مورد اجزای مهم دکوراسیون مثل کابینت ها تصمیم بگیریم؛ البته لازم نیست این طراحی چندان دقیق باشد تا حدی که نوع دستگیره کابینت هم معین شود. اما نوع و شکل کلی این اجزای اصلی می توانند مهم باشند.

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

کاربردهای سقف کاذب رابیتس

به جهت پوشش روی تاسیسات، زیباسازی یا پوشاندن اسکلت با متریال سبک و به صورت ساده یا طرح دار اجرا می‌گردد.

 

مزایا

•    سرعت مناسب اجرا
•    در دسترس بودن مصالح و نيروي اجرايي
•    طرح پذيري بسيار بالا به طوري كه مي‌توان انواع طرح‌هاي هندسي، قوس‌ها و … را به راحتي اجرا نمود.

معایب

•    وزن آن نسبتاً بالاست
•    مصرف گچ جهت نازك كاري زياد است
•    دستمزد اجراي گچ كاري آن زياد است
•    محدودیت آب و هوا در اجرای لایه گچ وجود دارد.

اجزاء تشکیل دهنده سقف کاذب رابیتس

میلگردهای آویز

میلگردی است که به دو صورت دفنی و جوشی بار اصلی سقف کاذب را به سقف اصلی صلب یا تیرآهن‌های سقف انتقال می‌دهد. میلگردهای دفنی قبل از اجرای سقف صلب در محل پیش‌بینی می‌شوند و هنگام اجرای سقف، قسمتی از آن در سقف مدفون شده و قسمتی آویز باقی می‌ماند.

با خم نمودن قسمت انتهايي آويز جوشي و اعمال جوش به اجزاء سقف به طول مورد نياز، محل را براي اجراي قسمت بعد آماده مي‌نمايد. در اجراي آويز جوشي مي‌بايست دقت نمود كه حتماً اين ميلگرد بصورت قائم در محل اتصال به سقف صلب خم بخورد و طول جوش مناسب موجود باشد. اتصال به صورت نقطه جوش ابداً مورد قبول نيست. در بعضي موارد بدون اجراي خم امكان بوجود آوردن جوش طولي وجود دارد كه نياز را برآورده مي‌نمايد. حداقل طول جوش 2 سانتيمتر است. بسته به وزن سقف كاذب حداقل قطر اين ميلگرد 6 ميليمتر است.

مشخصات فنی

حداكثر فاصله ميلگردهاي آويز 60 سانتي‌متر مي‌باشد كه در سقف‌هاي سنگين و پر طرح به 30 سانتيمتر نيز مي‌رسد. جنس اين ميلگرد نمي‌تواند از فولادهاي خشكه 3600 > Fy باشد. عاج‌دار بودن يا نبودن مهم نيست ولی باید از فولاد نرمه 3600= Fy استفاده كرد. حداقل خم مي‌بايست 10 برابر قطر ميلگرد باشد، به شرط آنكه كليه طول خم روي مقطع حمال قرار گيرد. در هنگام اتصال آويزها مي‌بايست بتن به مقاومت 28 روزه خود رسيده باشد. در تيرهاي باربر بتني، اتصالات بايد در سطوح جانبي و حداقل در فاصله 12 سانتي‌متري زير تير متصل گردد.

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

نبشی‌های باربر

نبشي باربر با اتصال به ميلگرد آويز نقش اصلي انتقال بار سقف كاذب به ميلگردهاي آويز و سقف اصلي را انجام مي‌دهد. حداقل سايز اين نبشي‌ها 3 سانتي‌متر مي‌باشد و حداكثر آن بستگي به بار و فواصل نبشي‌ها و طول آزاد آن دارد كه تا نبشي سايز 5 سانتي‌متر نيز استفاده شده است. حداكثر فاصله در سقف‌هاي ساده با بار متعارف 60 سانتي‌متر مي‌باشد. استفاده از نبشي دركناره سقف، كنج ها، الزاميست. بطور كلي حداكثر طول كنسول شدن ميلگرد فرعي بدون اجراي نبشي 15 سانتی‌متر است.
مشخصات فنی نبشي‌ها از نوع استاندارد بوده و از فولاد نرمه مي‌باشند. از مصرف نبشي‌هايي كه از مواد بازيافتي تهيه مي‌شوند بايد خودداري كرد.

توری رابیتس

توري است كه به وسيله اتصال مفتول‌هاي باريك به يك سري پايه اصلي گالوانيزه كه از شكل دادن به يك ورق گالوانيزه ساخته شده است و اصطلاحاً پل ناميده مي‌شوند، تشكيل شده است. پل‌ها به دو دسته پل‌هاي اصلي و پل‌هاي فرعي تقسيم بندي مي‌شوند.

مشخصات فنی

تهيه رابيتس، استاندارد خاصي ندارد و تنوع آن در بازار بسيار زياد است. پرمصرف‌ترين ابعاد آن 200×80 سانتي‌متر است.

سیم‌های گالوانیزه

سيم‌هاي گالوانيزه كه به سيم رابيتس‌بندي هم شهرت دارند مفتول‌هايي با حداكثر 0/8 ميليمتر با متريال فولاد گالوانيزه مي‌باشد كه نرمي بيشتري نسبت به سيم آرماتوربندي دارد و ضد زنگ مي‌باشد. اين مفتول توري رابيتس را به ميلگردهاي فرعي و حتي نبشي‌هاي باربر و به يكديگر متصل مي‌كند.

اندود گچ یا سیمان

با توجه به طرح تهيه شده و قرارگيري سقف كاذب با نماي كاذب در معرض رطوبت، هواي آزاد يا قرارگيري در نما، پوشش اندود روي رابيتش‌ها توسط گچ يا سيمان اجرا مي‌گردد. اجرا با هريك از متريال‌ها كه انجام پذيرد شامل 2 مرحله است:
– پركردن حفره‌هاي توري رابيتس: اين مرحله در هنگام گچ سفيد با مصرف بالاي اين مصالح و حتي پرت زياد همراه است. استفاده از گچ زنده (سفت مايه) جهت جلوگيري از پرت الزامي است.
عمده مصرف گچ سفيد در اين مرحله است و تجربه مجري تاثير فراواني در جلوگيري از پرت مصالح دارد.
– روكش نهايي است كه به دقت پرداخت شده و سطحي يكنواخت و صاف را بوجود مي‌آورد. در هنگام استفاده از ملات سيمان براي پوشش مرحله الف با ملات پودر، خاك سنگ و سيمان اجرا مي‌گردد و پس از آن ملات سيمان بصورت آستري روي آن قرار مي‌گيرد.

نحوه اجرای کلی

در ابتدا آويزها با در نظر گرفتن طرح در محل‌هاي مورد نظر به تيرهاي فلزي سقف متصل مي‌گردند.
قابل توجه است که در سقف‌هاي دال بتني و كروميت نمي‌توان از آويز جوشي استفاده نمود و بايستي قبل از اجراي سقف بتني نسبت به اجراي آويز دفني اقدام نمود. زيرا بال پايين كروميت و ميلگردهاي سقف بتني جهت جوشكاري و تحمل بار سقف كاذب و طراحي نشده و ظرفيت اين كار را ندارند.

سپس توسط اجراي يك خط تراز (اجرا شده توسط تراز ليزري يا شيلنگ تراز) آویزها علامت خورده و اضافه آويزها درنقاط مورد نظر قطع مي‌گردند، سپس نبشی‌های حمال به میلگردهای آویز به وسیله جوش متصل می‌شوند که حداقل سایز این نبشی‌ها 3 سانتی‌متر می‌باشد و هرچه فاصله نبشی‌ها از هم بیشتر شود، باید سایز را افزایش داد. حداکثر فاصله در سقف‌های ساده حدود 60 سانتی‌متر می‌باشد و استفاده از نبشی در کناره سقف (کنج‌ها) الزامی است.

با اتصال ميلگردهاي فرعي با فاصله 15 تا 25 به نبشي‌هاي حمال توسط حداقل 2 سانتی‌متر جوش طرح شكل گرفته و سپس توري رابيتس با سيم‌هاي گالوانيزه به ميلگردهاي فرعي متصل مي‌گردد. بايد توجه نمود در محل‌هايي كه توري رابيتس به يكديگر مي‌رسند مي‌بايست يك اورلب حداقل 7 تا 10 سانتی‌متري در نظر گرفته شود و در محل اين اورلب نيز توري به يكديگر با سيم رابيتس‌بندي متصل گردد.

بسته شدن توري رابيتس به ميلگردهاي فرعي بايد به صورتي باشد كه توري كاملاً صلب و در نقاط نزديك به هم به ميلگردها متصل گردد. در تمامي مراحل اجرا كنترل تراز قسمت هاي مختلف و سقف اصلي در تمامي نقاط سقف الزامي است. در سقف‌هاي ساده بدون طرح نيز اين ترازگيري بسيار ضروري است و كنترل آن در نقاط مختلف از پراهميت‌ترين كارهاست زيرا در مرحله سفید كاري و اجراي اندود ديگر كاري براي اين اختلاف نمي‌توان انجام داد .

– در هنگام اجراي اختلاف سطح در طرح هاي مختلف كمترين اختلاف سطح قابل اجراء 3 سانتی‌متر بوده و در بيشترين اختلاف سطح محدوديتي وجود ندارد.

 

– در اجراي نور مخفي‌ها مي‌توان به دو روش اقدام نمود:

الف. نور مخفي در محل‌هاي با اختلاف سطح كم نياز به ميلگرد پيشاني ندارد ليكن اين نور مخفي حتماً بايد با ساخت ابزار كشويي به اجرا درآيد.

ب. نور مخفي در محل‌هاي با اختلاف سطح بيش از 10 سانتی‌متر را مي‌توان با اجراي پيشاني براي نور مخفي بصورت ميلگرد عمودي اجرا نمود.

در اجرا مي‌بايست دقت نمود محل‌هايي كه به هر ترتيب ضخامت زيادي از گچ آنها را اندود مي‌نمايد حتماً توسط گچ زنده (سفت مايه) اجرا گردد تا خشك شدن گچ در مدت زمان زياد باعث ايجاد آسيب به گچ و پفكي شدن آن نشود.

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

اصطلاحات بازار و نکات مهم خرید

در بازار اصطلاحاً به اين نوع سقف كاذب، سقف كاذب رابيتس گفته مي‌شود و برگه‌های رابيتس‌ نيز به صورت 9 پل، 11 پل ، 13 پل و … و بر اساس وزن هر برگ رابيتس خريد و فروش مي‌شود. نکات مهمی که باید در هنگام خرید مد نظر داشت عبارتند از:
– ميلگردها از فولاد نرمه باشد تا جوش پذيري مناسب داشته باشد.

– از رابيتس مناسب استفاده شود. به اين معنا كه هرچه فاصله نبشي‌هاي حمال از يكديگر و همچنين ميلگردهاي افقي از يكديگر بيشتر باشد، براي آنكه رابيتس اصطلاحاً تحت تاثير وزن گچ شكم ندهد بايد از رابيتس با تعداد پل بيشتر و وزن بيشتر استفاده كرد.

– براي بستن رابيتس به زيرسازي نيز حتماً از سيم‌هاي گالوانيزه كه در بازار به نام سيم رابيتس‌بندي معروف است استفاده شود.

شرایط حمل و نگهداری کارگاهی

در حمل ميلگردها و نبشي‌ها دقت شود تا در زمان بارگيري و باراندازي اصطلاحاً تاب بر ندارد و كج نشوند. از باران و برف محافظت شوند تا دچار زنگ زدگي نشوند.
در كارگاه بايد نبشي‌ها و ميلگردها با قراردادن چهار تراش يا آجر و يا وسايل ديگر از سطح زمين بالاتر قرار گيرند تا هم از رطوبت زمين محافظت شوند و هم آغشته به خاك و گل و ساير مواد زيان آور نشوند. از بارش باران و برف محفوظ نگه داشته شوند.

پرسنل و مدت زمان اجرا

براي اجراي سقف رابيتس حداقل 4 نفر جهت مسئولیت‌هاي زير مورد نياز است. قابل توجه است كه براي افزايش سرعت كار مي‌توان نفرات را اضافه كرد:
– يك نفر جوشكار جهت اجراي زيرسازي
– يك نفر كمك جوشكار جهت رساندن ابزار و مصالح به جوشكار
– يك نفر رابيتس‌بند
– يك نفر بردست رابيتس‌بند

در اجراي سقف‌هاي ساده و بدون طرح با گچ سفيد مي‌توان گفت 2 استاد كار ماهر با يك كارگر ماهر گچ ساز مي‌توانند در يك روز كاري 30 تا 40 متر مربع را اندود نمايند. در قسمت‌هايي كه داراي طرح مي‌باشد، مهارت استادكاران در اجراي طرح و درك آنها از معماري و پرسپكتيو طرح و ابزار كار لازم و از همه مهمتر خود طرح و پيچيدگي آن در زمان اجرا تاثير زيادي دارد و نمي‌توان زمان‌بندي مناسبي براي آن در نظر گرفت.

توان اجرايي كاملاً بستگي به ساده يا طرح‌دار بودن كار و همچنين نوع طرح دارد. در صورتي كه سقف كاذب ساده باشد، يك اكيپ مي‌تواند تا 30 متر مربع در روز كار انجام دهد.

دستگاه‌های مورد نیاز برای اجرا رابیتس

دستگاه جوش، انبر آرماتوربندي، قيچي ميلگرد بري، شاقول و …

شرایط جوی مناسب

بهترين شرايط جوي هواي بالاي 5 درجه سانتی‌گراد مي‌باشد. اندود گچ در هواي زير 5 درجه با تاخير خشك شده و اين امر باعث فروكش كردن گچ در سطوح مي‌گردد، گچ پفكي شده و مقاومت فشاري خود را از دست مي‌دهد و به راحتي تغيير شكل مي‌دهد كه حتي توسط بتونه و رنگ نيز اين ايراد مرتفع نمي‌گردد. گرم كردن آب در اين شرايط جوي كمي موثر است. ليكن در درجات پايين‌تر توجيه نمي‌گردد كه اجراي عمليات ادامه يابد.

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

شرایط نگهداری پس از اجرا رابیتس

نياز به نگهداري خاصي ندارد، فقط بايد دقت شود كه در هنگام اجراي تاسيسات عبوري از سقف به آن آسيب وارد نشود.

توالی اجرا رابیتس

معمولاً پس از پايان تيغه چيني و اجراي خاك گچ مي‌توان زيرسازي سقف كاذب را اجرا نمود. همچنين دقت شود كه در محلهاي عبور كانال كولر آبي عمليات زيرسازي بايد بعد از عمليات نصب كانالها انجام شود و بايد دقت شود كه اجراي رابيتس‌بندي پس از اجراي كامل تاسيسات عبوري از سقف انجام شود و نیز اینکه اجرای سقف به تاسیسات اجرا شده آسیبی وارد ننماید.
کنترل کیفی و فاکتورهای تعیین کننده

اجرای صحیح رابیتس

رعايت فاصله آويزها و جوش قابل قبول و عدم دفرمه شدن با وارد آوردن وزن در نقاط مختلف (قبل از اجراي اندود)
اجراي صحيح توري رابيتس و تعداد گره‌هاي لازم براي فيكس نمودن آن (قبل از اجراي اندود)
اجراي صحيح تراز سطوح مختلف و اختلاف ترازها (قبل از اجراي اندود)
كنترل پرت گچ هنگام اجراي سفيد كاري
يكنواخت بودن امتدادها و هندسي بودن طرح‌ها و صحيح بودن قوسها
يكنواخت بودن نور مخفي‌ها و پيشاني آنها
فروكش نكردن گچ در تمامي سطوح و عدم مشاهده ترك

اجرای اشتباه رابیتس

انتخاب اشتباه مجري اجراي سقف كاذب يا به اصطلاح رابيتس‌بند كه موارد كيفي را رعايت نكند ممكن است موجب بروز موارد ذيل گردد:
– اجراي تراز ناصحيح در مقاطعي كه پس از سفيدكاري به شدت به چشم آمده و ارتفاع ديوارهاي محيطي در هر قسمت با قسمت ديگر اختلاف دارند يا شكل‌هاي طرح سقف در هر قسمت يك ارتفاع متفاوت از قسمت ديگر دارد. شيب درسقف قابل مشاهده است.

– عدم اجراي صحيح جوشكاري و استفاده از نبشي ميلگرد نامناسب، عدم استحكام سقف را در پي دارد و ممكن است سقف افت كرده و يا لرزش داشته باشد. بروز ترك‌هاي مختلف در سقف‌ها، قوس گرفتن سقف نسبت به افق، كنده شدن گچ‌ها از سقف ممكن است بوجود آيد.

– عدم بستن صحيح رابيتس به ميلگردهاي فرعي نيز موارد بند 2 را بوجود مي‌آورد.صحيح نبستن توري به ميلگردها و اورلب‌هاي غير اصولي كه رابيتس نادرست روي هم رفته است مي‌تواند ضخامت گچ مصرفي را بالا برده و متريال اضافه مصرف گردد.

– انتخاب نادرست توري نيز موارد بند 2 را بوجود مي‌آورد.

– انتخاب نادرست مجري گچ سفيد، پرت زياد مصالح، نادرست اجرا كردن ترازها، فروكش كردن گچ‌ها،‌ پيچش طرح‌ها و قطعات هندسي، نامنظم اجراشدن مقاطع منظم هندسي، عدم اجراي صحيح اختلاف سطح‌ها، عدم اجراي صحيح و صاف‌نبودن پشت نور مخفي‌ها، عدم رعايت امتداد اختلاف سطح‌ها را به وجود می آورد.

قراردادها، ضمانت‌های لازم و حدود تخفیف و قیمت رابیتس

با توجه به اينكه كار معمولاً در دو مرحله انجام مي‌شود و ممكن است هر مرحله توسط يك پيمانكار انجام شود، لازم است كه در قرارداد براي هر مرحله يك قيمت تعيين شود و نحوه پرداخت هر مرحله متمايز از مرحله بعد باشد. مرحله اول زير سازي سقف است و مرحله دوم رابيتس‌بندي مي‌باشد.

 

استفاده از رابیتس سنگین برای نما

معمولاً برای نمای ساختمان از 13ستون سنگین‌تر استفاده می‌کنند اما در سقف‌های کاذب وزن آن اهمیت چندانی ندارد و حتی کار را برای مجری سخت‌تر می‌کند. استفاده ازآن با وزن زیاد به این دلیل در نما مهم است که وزن سنگ را باید تحمل کند.

تصحیح یک تصور غلط

بیشتر ورق‌هایی که برای ساخت رابیتس مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارداتی است و از کشور‌هایی مانند چین، امارات و هند وارد می‌شود.به دلیل اینکه ورق‌های داخلی تلورانس بالایی دارد، از کیفیت کار کم می‌شود اما ورق‌های چینی این مشکل را ندارند. ضمن اینکه ورق‌های اکراینی از کیفیت خوبی برخوردار است اما در بازار کمیاب است.محصولات هند هم از کیفیت خوبی برخوردار است اما اغلب بازار ورق در دست‌چین است.

کاربرد رابیتس:

در سقف‌های کاذب،گچ کاری و گچ بری، پوشاندن تیرآهن و آرماتور، پوشاندن بتن سیمانی، ترمیم ترک‌های ساختمانی و کارهای ترمیمی، دکوراسیون و … می‌باشد. استفاده از این شبکه در جهت پیوستگی کامل سطوح دیوارها و همچنین ایجاد بستر مناسب برای نصب اجزای تأسیسات برقی و مکانیکی و همچنین انجام انواع پلاستر کاری‌های مناسب سیمانی و گچی پیشنهاد و اجرا می‌شود. شبکه مناسب رابیتس موجب پیوستگی عمومی دیوار شده و از هرگونه ترک‌خوردگی و انفصال در کار جلوگیری خواهد کرد.

فرآیند تولید رابیتس

فرآیند تولید رابیتس شامل دو مرحله پرسکاری و کشش عرضی و یک مرحله برش است. ماده اولیه رابیتس از نوع ورق گالوانیزه به ضخامت 0/25mm و عرض 26 یا 29/5 cm می باشد پس از استقرار بر روی کویل باز کن، به صورت خودکاربه داخل پرس ضربه ای تغذیه شده و شکاف های اولیه لازم توسط پرس  در ورق ایجاد می شوند با پیشروی ورق در مرحله بعد عمل کشش عرضی توسط کشش غلطکی انجام شده و شبکه های مورد نظر و شیار V شکل روی ورق ایجاد می شود.
با انجام عمل مذکور عرض نهایی  ورق به 60 یا 70 cm افزایش می یابد. پس از عبور طول معینی از ورق شکل یافته نهایی معادل 260cm از قسمت کشش عمق قطع کردن رابیتس با فرمان خودکار توسط قیچی گیوتینی انجام شده و در نهایت محصول مورد نظر آماده و به انبارمنتقل می شود.

مشخصات ماشین آلات:

پرس ضربه ای مخصوص: 50 تن با فرکانس 800 ضربه در دقیقه
دستگاه کششی عرضی: از نوع دور متغیر 7KW
قیچی گیوتینی: با نیروی برش 100 تن ، طول برش مفید 700 mm
کویل باز کن: با تجهیزات لازم جهت تغذیه ورق
رابیتس به دو صورت تقسیم بندی می شود:
1.    بر اساس ستون : یک برگ رابیتس از تعداد معینی ستون تشکیل می شود که بر همین اساس نامگذاری می شود. به طور مثال : رابیتس ۹ ستون – رابیتس ۱۱ ستون – رابیتس ۱۳ ستون
2.    بر اساس وزن : هر برگ رابیتس بسته به ضخامت ورقی که برای ساخت آن استفاده می شود وزن مخصوص به خود را دارد به طور مثال : رابیتس : ۶۵۰ گرمی – رابیتس ۷۰۰ گرم – رابیتس ۱۰۰۰ گرم و …

رابیتس بندی چیست؟

به هرگونه استفاده از شبکه های فلزی رابیتس در ساخت سازه ها رابیتس بندی گفته می شود. رابیتس بندی برای اهداف متنوع فنی و ظاهری از جمله ایجاد طرح های زیباسازی در سقف ها – نورپردازی های مخفی – اندود کاری کانال های تونل و تاسیسات- ساخت تندیس ها – ایجاد سقف های کاذب – ایجاد انواع پلاستر کاری های گچی و سیمانی – جلوگیری از ترک های سطحی دیوار و ستون و … صورت می پذیرد.

رابیتس بندی دور ستون

اجرای رابیتس بندی دور ستون به دلیل اختلاف جنس مصالح فلزی با آجر می باشد.در هنگام انبساط و انقباض این دو جنس در سطح گچ و خاک ایجاد ترک می نماید.پس عملیات رابیتس بندی اجتناب ناپذیر می باشد.در محل اتصال دیوار آجری به ستون فلزی در صورتی که رابیتس بندی صورت نپذیرد ترک خوردگی قطعی خواهد بود.باید توجه کرد برای جلوگیری از ترک خوردگی بايد رابتس روی ستون و با 10 تا 15 سانتي متر برگشت روی ديوار اجرا شود.
رفتار ستون های بتنی و فلزی به دلیل ضریب انبساط مختلف تفاوت داشته و حتی در نشستهای ناچیز در زمان طولانی رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند.
در صورتی که ستون ها به صورت نمایان و بیرون از ساختمان باشند رابیتس بندی به دلیل چسبندگی بهتر ملات باید صورت پذیرد.
در هردو مورد گفته شده برای دوری از شکم دادن رابیتس باید هر 10 سانتیمتر توسط  میخ پرچ رابیتس ها به سطوح فلزی و یا بتنی نصب گردند.

رابیتس دو چشمه و سه چشمه

یکی از روش های تقسیم بندی رابیتس های گالوانیزه از طریق چشمه های رابیتس می باشد.به صورتی که هر ستون در عرض شامل چند ردیف چشمه باشد نامگذاری می شود. به طور مثال رابیتس 2 دو چشمه به رابیتسی می گویند که ستون آن از دو ردیف چشمه تشکیل شده باشد.
برای رابیتس سه 3 چشمه یک ستون از سه ردیف چشمه کشش خورده است. رابیتس های سبک تر مخصوصا 400 تا 600 گرم دو چشمه می باشند و رابیتس های سنگین تر سه چشمه تولید می شوند.
اصطلاحا به رابیتس دو چشمه و سه چشمه رابیتس مش 2 یا مش 3 نیز گفته می شود.

رابیتس قلعی نخریم

رابیتس قلعی نوعی رابیتس با کیفیت بسیار پایین می باشد. رابیتس قلعی معمولا به علت قیمت پایین در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت که امروزه استفاده از آن منسوخ شده است. نقطه ضعف رابیتس قلعی نسبت به رابیتس گالوانیزه زنگ زدگی آن درون کار و کچ می باشد .
رابیتس قلعی به علت خوردگی و زنگ زدگی به تدریج مقاومت خود را از دست داده و به هیچ وجه استفاده از آن به صرفه نمی باشد. به همین علت توصیه می شود به هیچ وجه از این رابیتس استفاده نکنید.

استفاده از رابیتس استاندارد

گاها مشاهده میشود برخی از اجرا کنندگان رابیتس با تاکید بر روی خرید رابیتس نیمه سنگین ( 800 الی 900 ) گرمی 9 ستون به کارفرما تنها به سرعت اجرای کار می اندیشند و نه کیفیت و میزان مصرف گچ که البته این مورد بیشتر در مصارف ساختمانی ( اجرای سقف کاذب ) مشاهده میگردد و برای این نوع مصارف رابیتس 13 ستون نیمه سنگین یا سنگین پیشنهاد میگردد.
در کنار رابیتس معمولا اقلام زیر را نیز نیاز خواهید داشت :

میلگرد 10 ساده
سیم رابیتس
سیم نجاری
سیم آرماتور یا قالب بندی
از دیگر مواردی که در مورد رابیتسها باید بدانید تعداد ستون است. رابیتسها معمولا در سه نوع 9 ستون ، 11 ستون و 13 ستون تولید می شوند.
هرچه تعداد ستون ها بیشتر باشد ، چشمه های این محصول کوچک تر شده و در مصرف گچ صرف جویی شده و نهایتا سازه شما سبک تر می شود.

نکات ضروری هنگام خرید رابیتس گالوانیزه

تناسب وزن رابیتس با مورد مصرف
توجه به این نکته از تحمیل هزینه اضافی جلوگیری میکندتناسب تعداد رابیتس خریداری شده با متراژ کاری
از انجا که ابعاد رابیتس در ایران با استاندارد ٢.۴٠*٠.۶ سانتیمتر میباشد مساحتی در حدود ١.۴۴متر را پوشش میدهد که با در نظر گرفتن تلرانس این مقدار معمولا ١.۴ متر محاسبه میگردد و با تقسیم متراژ کاری بر این عدد تعداد رابیتس مورد نیاز بدست میاید و از تحمیل هزینه اضافی به سازندگان جلوگیری مینماید.

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

استفاده از رابیتس استاندارد

گاها مشاهده میشود برخی از اجرا کنندگان رابیتس با تاکید بر روی خرید رابیتس نیمه سنگین (٨٠٠ الی ٩٠٠) گرمی ٩ستون به کارفرما تنها به سرعت اجرای کار میاندیشند و نه کیفیت و میزان مصرف گچ که البته این مورد بیشتر در مصارف ساختمانی (اجرای سقف کاذب ) مشاهده میگردد و برای این نوع مصارف رابیتس ١٣ ستون نیمه سنگین یا سنگین پیشنهاد میگردد…

استفاده از رابیتس گالوانیزه باکیفیت

مقاومت رابیتس و طول عمر مفید ان درمقابل زنگزدگی نکته دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد
متاسفانه در برخی موارد افرادی سودجو با استفاده از کمبود اطلاعات مشتریان گرامی و یا در برخی موارد با توجه به نداشتن توان رقابت کافی اقدام به فروش رابیتس با وزن اسمی نموده و در زمان تحویل با ارسال رابیتس سبکتر از وزن مورد معامله اقدام به کم فروشی مینمایند که بایستی خریداران محترم نمونه رابیتس را رویت نموده و در زمان تحویل نیز علاوه بر شمارش تعداد نسبت به توزین در فروشگاه و یا توزین در باسکول دیجیتال و تقسیم وزن کل بر تعداد رابیتس تحویلی از صحت مشخصات کالای خریداری شده اطمینان حاصل نمایند.

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

رابیتس تولید شده از ورق گالوانیزه بایستی مشخصات ذیل را در جهت بهبود کیفیت کار دارا باشد:

کیفیت ورق گالوانیزه استفاده شده که رابطه مستقیمی با مقاومت در برابر زنگ زدگی دارد
توازن تعدد ستون های بکار رفته با وزن رابیتس
(به هر میزان که وزن رابیتس استاندارد در ایران( ٠.۶*٢.۴) متر میباشد افزایش پیدا میکند بایستی تعداد ستونها و یا به اصطلاح پلهای بکاررفته در هر ورق رابیتس نیز افزایش پیدا کند )

بعنوان مثال برای رابیتسهای سبک وزن در اوزان بین ٣۵٠ گرم الی ۵۵٠ تعداد ٩ستون و یا برای رابیتس در اوزان ۵۵٠ گرم تا ۶۵٠ تعداد ١١ ستون و ۶۵٠ گرم تا ١١٠٠ گرم ١٣ستون مناسب تر بوده و برای اوزان بالاتراز ١١٠٠گرم تا ١۵ ستون …
ضمنا تعداد چشمه ها ی (شبکه های ) بکار رفته در بین هر ٢ ستون نیز دارای اهمیت میباشد!

رابیتس ٢ یا ٣چشمه

رابیتس ٣ چشمه دارای کیفیت بالاتری بوده و میزان مصرف پوششی گچ یا سیمان را کاهش میدهد و از مقاومت بالاتری نسبت به انواع ٢ چشمه برخوردار است چراکه فاصله میان شبکه های بین ستون کمتر است.
در رابطه با خرید رابیتس کیفیت دستگاه های تولید و قالب نیز رابطه مستقیمی در مقاومت و استحکام رابیتس دارد چراکه گاها رابیتس های تولید شده به جهت قوس و انحنایی که پس از تولید پیدا میکند از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و حتی ممکن است با چشمه های باز و بی کیفیت و پاره شده همراه باشد…
رابیتس ۴٠٠ گرمی ستون
رابیتس ۵۶٠ گرمی ٩ستون
رابیتس ٧۶٠ گرمی ٩ستون
رابیتس ٨٣٠ گرمی ١١ستون
رابیتس ٨۶٠ گرمی ١١ستون
رابیتس ٨۶٠ گرمی ١٣ ستون
رابیتس ٩٠٠ گرمی ٩ستون
رابیتس ٩٣٠ گرمی ١٣ ستون
رابیتس ١٠٠٠ گرمی ١٣ ستون
رابیتس ١٠٨٠ گرمی ١٣ستون

جهت ارتباط با مجموعه گچبری مجتبی پارسایی با شماره 09121671980 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *